Ristat I Damm

Böcker / Permalink / 5




Ännu en del i följetongen "CJ Håkansson Tipsar Sundin"...





Så mina vänner...
Jag varvade Jenna med Conannoveller, nu varvar jag Conannoveller med John Fante.

Det är häftigt med böcker som ger flashbacks.
När Bandini äter äpplen och apelsiner för att döva hungern kan jag nästan känna den sötsura smaken av fruktkött och magsyra i munnen.
Att jag sen rodnar av igenkännande av de allra sämsta sidorna gör inte läsupplevelsen sämre. Igår slukade jag halva boken, idag slinker säkerligen resten ned.

Burp.



#1 - - Lotten Kalenius:

Mmm, karln ser ut som Jarl Kulle! dregel

#2 - - CJ:

Han skrev som en gud. Betryggande att höra att det inte bara jag som skruvar på mig när han är som mest hänsynslös mot sig själv.

#3 - - S:

Lolita:

Hahaa, av alla snuskhumrar och skummisar som besudlat dessa komentarer, är du den enda riktiga sexisten=)

För övrigt är Jarl Kulle död.



CJ:

Det blir helt klart mer Fante. Tack för tipset.

#4 - - CJ:

Om han är död kanske han bara blir ännu porrigare?



Fatta att förlagen knappt ville trycka om hans böcker. De ges numera ut i asfula små billiga skittryck av någon sottigt förlag.

#5 - - Fredrik F. G. Granlund:

Ah, Fante var Charles Bukowskis stora litterära förebild. Har läst om CB:s möte med Fante, när den senare knappt kunde se och var så gammal att han närmast var dement (som jag uppfattade det) i Bukowskibiografin "Bukowski - en biografi" av Howard Sounes (Härnqvists bokförlag). Jag har förtvivlat letat Fante på antikvariat, och när jag äntligen fann och sträckläste Drömmar från Bunker Hill - då befarades även mina inre demoner. Detta är bra! Fantastiskt bra!

Till top