Subbkultur

Allmänt / Permalink / 6


                                                                                                         
Tvåsamhet....






Det är inte lätt det här med kvinnor. Jag har aldrig fattat det här med spelet. Finns det och vem fan blandar given? När jag var yngre trodde jag att det skulle bli enklare när man blev äldre, och nu när jag är några uns äldre, undrar jag om det inte var enklare när man var yngre. Tvåsamheten skrämmer åtminstone inte längre, även om det sitter lite som en tvångströja emellanåt.



Utanför min dörr...




Det är inte heller helt lätt antar jag, för min fästmö som är i GBG hela veckorna, trots att jag är pålitligheten personifierad.

 För titt som tätt flockas en hord trogna eskapixläsarinnor utanför lägenhetsdörren och pockar på min uppmärksamhet. De ropar mitt namn, stampar i marken och skämmer ut mig inför grannarna. När jag går ut på balkongen i bara morgonrock, sippande på en iskall grogg, jublar dom.

"Släpp in oss!", ropar de helt skamlöst. "Ta oss med på Nattfärd. Följ med oss ut på puben och sedan till en säng nån helt annanstans. Det gör inget att du är pank - vi bjuder! Bara stånka på tills vi får Ryggont"

"Nej! Låt mig vara", skriker jag och krossar grogglaset mot väggen. Det får dem bara att jubla ännu mer. "Ni är billiga slinkor allihop!" Mer jubel.
Säg hur ska jag kunna skapa i detta kaos?



Bokhororna - en gruppbild...




Turligt nog är inte alla kvinnor sådana, och idag vill jag slå ett slag för något av en favoritblogg, nämligen Bokhora. Om nu någon missat denna. Med det inte sagt att jag läst speciellt mycket av det som de rekommenderar, eller ens känner till författarna de skriver om. Men det är så jävla härligt att läsa passionerade inlägg om böcker, bokhororna brinner verkligen för vad de gör och det är intressant -till skillnad från dravlet av proffsrecensenter.

Jag har två favorithoror vars inlägg jag läser extra noga; Helena Dahlgren och Jessica Björkäng. Antagligen för att deras smak kommer närmast min egen. Så här skriver Helena:




"Läser oftast: Nyutgiven amerikansk och engelsk skönlitteratur med tilltalande omslag. Böcker med de två S.en - Språk och Stämning. Skräck. Prosalyrik. Viktoriansk porr. New England-skildringar. 1800-talsromaner. Dekadenslitteratur. Allt av Paul Auster, Christine Falkenland, Stephen King, Siri Hustvedt, Donna Tartt, Joyce Carol Oates och Jenny Diski. Jag är absolut ingen litteratursnobb utan läser ALLT - Nobelpristagare, klassiker, smala prosalyriker, skräck, deckare, chick lit, fantasy, sci-fi, Oprah's Book Club-val - så länge det är välskrivet och engagerar mig."


Väl rutet, som Rocky brukar säga.





Och förutom att Jessica är snarlik Ylva-Maria Thompson verkar hon ha koll på läget:

"Bloggar oftast om:Läsning, Neil Gaiman, sci-fi, serier. Tre oumbärliga böcker: Illusionisten av John Fowles, American Gods av Neil Gaiman, Fahrenheit 451 av Ray Bradbury. Pocket eller inbundet: Pocket! En bok ska kunna följa med mig överallt. Ogillar: Har extremt svårt för Marianne Fredriksson och Liza Marklund, men har ändå läst några av deras böcker. Tyvärr bekräftade detta enbart vad jag redan hade misstänkt."


Hylla Neil och Ray, men bespotta Liza?

Hatten av.

#1 - - Ingemar:

Hehe vilka dilemman med vilda Eskapixläsarinnor! Till mig ropar de mest "Du din jävla skåning, ta dina Nattliga bekymmer och dra åt skogen. Vi vill inte bli bjudna på ditt whiskey eller någon jävla bly. Stick och brinn och klättra upp i ett träd eller något."



Haha alltid kul att läsa din blogg Herr Sundin. Simma Lugnt!



Roos

#2 - - Pål Eggert:

Äntligen har jag beställt en prenumeration på eskapix (har bara köpt ett par lösnummer innan)så nu skall jag läsa din novell.

Jag stämmer väl in i hyllningskören till Bokhora, och liksom du läser även jag Helenas och Jessicas inlägg lite noggrannare eftersom de verkar mer inne på fantastikbanan.(Johanna K har väl också sådana böjelser i och för sig, fast inte lika uttalade). Jag har själv en ganska heterogen litteratursmak som kan svänga ganska nyckfullt, och därför passar mig deras blandning bra.

#3 - - Pål Eggert:

Köpte förresten alla tre volymerna av uzumaki nyligen och sträckläste (kan man göra annat?) Jag får för fan ångest när jag läser den, men sedan när var ångest så lockande?

#4 - - Lotten Kalenius:

Haha, bara för att ämnet nu är aktuellt såg jag Paul Newman i Katt på Hett Plåttak framför mig. Du får nästan skriva en skräcknovell om alla dessa beundrarinnor. Efter att ha läst "Nattfärd" förstår jag ändå deras fanatism en aning.

#5 - - Pulpredaktör´n:

Och hon den där mörka flickan har ett jävla sug i blicken...Ha! Ha!

#6 - - Sundin:

Ingo:

Hahaaa! Alltid lika kul att läsa dina inlägg.



Pål:

Uzumaki var dunder. Själv måste jag få tummarna ur och inhandla Gyo, men är så pank. Vill beställa mkt.



Lotten:

Du är allt för vänlig.



Pulpredaktör´n:

A B S O L U T !



Nu får jag ta en mugg kaffe och låtsas jobba igen.

Till top