Helylle

Allmänt / Permalink / 11

Mackan, Sundin Jr och längst till höger Sundin själv. En helylletrio.




Så mina vänner...
Idag känner jag mig som en riktig helyllekille.
Jag är på ett lysande gott humör och saknar helt tvångsmässiga tankar om grov misshandel eller kring att masturbera på allmän plats.

Jag har jobbat. Eller vad nu man ska kalla det jag sysslar med, men jag gjorde mina timmar utan att gnälla.

Jag har ropat in ett antal Finn och Fiffi på Tradera á tio spänn styck från en annan helyllekille, som kan beskådas på bilden ovan. Gott med nostalgi, jag läste långt mer F&F än jag läste Tintin som späd filur.

Jag har hämtat på dagis och gjort mjuk pepparkaka med sonen till de ljuva tonerna av WS skönt skramliga debut.
Det kanske låter mesigt och väl helyllegubbigt, men jag använde fanimig inget förkläde. Inte Junior heller.


Jag har med välbehag plöjt Ajvinde när tid funnits under dagen. Falufärgad socialrealistisk vampyrromantik av en helyllekille som tidigare hankade sig fram som stå-uppare. Bland annat brukade han imitera Joakim Thåström minns jag, Och fast Thåström inte verkar uppfylld av samma helyllemysiga känsla som vi andra, gillar jag honom också.





#1 - - Fredrik F. G. Granlund:

haha!

#2 - - Mackan:

Stiliga helyllekillar!



Mysigt med pepparkaksbak. Själva har vi varit ute och demonstrerat i stället. Det är viktigt att fostra ungarna till ansvarstagande medborgare.



Det kommer ett mail med instruktioner om hur du ska betala F&F-albumen. (En brun papperspåse i en förutbestämd papperskorg. Ovikta sedlar. Dollar.)

#3 - - Pål Eggert:

Ah, Finn och Fiffi... Det var bra grejer minns jag. Hade ett gäng album som jag gjorde mig av med.Allt har sin tid, så ock helyllelivet. Jag har kontakt med åtskilliga - genom mitt jobb - som inte varit särskilt helylle under sina barns uppväxt. Det är inte något de gläds över, förutsatt att de har något vett kvar efter allt knark och sprit som passerat genom deras kroppar.

#4 - - Stewe:

Marcus:

Bring it on motherlöööver!

En papperspåse packad och klar.



Pål:

Mina f&f försvann nog eller togs i tras med tiden. Vi var ju många syskon som skulle dela på dem så att säga.

Jag får ställa in mig på helyllesvenssonvardag, fästmön försvinner på utbildning till gbg i 8 veckor och jag blir ensam herre på täppan.

Det känns både skitkul och lite jobbigt, själv är jag glad att ha vettet i någorlunda behåll.



Vad jobbar du med?





#5 - - Anonym:

Jag har aldrig varit själv med ungarna i åtta veckor, det blir nog lite särskilt.

Jag jobbar på ett långsiktigt boende - i kommunens regi - för hemlösa. Det är tänkt för folk som inte kan/vill sluta missbruka men ändå har något slags boendekapacitet (dvs man kan hålla någorlunda ordning, fixa mat, betala hyra etc).

#6 - - St Sundin:

Ja, nu ska det inte överdrivas -helgerna kommer hon hem och kanske åker jag och pågen upp under en vecka.

Det kommer att vara tuffast för dels henne, som sitter ensam i en lägenhet, liksom för sonen som är van vid att ha mor omkring sig.



Det finns liknande verksamhet i grannstaden halmstad, fast det har varit tal om att lägga ned verksamheten pga våld mot personal och interna uppgörelse mellan de boende. Det låter spännande men fan så jobbigt att arbeta med. Du & dina kollegor ska ha all ros för din insats.

#7 - - St:

haha, för din insats?

E R A N insats menar jag ju!

#8 - - Pål Eggert:

Pågen? Är du från skåne? Trodde det bara var där man pratade så (växte upp i Malmö).

I början av sommaren var jag faktiskt med i ett litet slagsmål, men det händer förhållandevis sällan. Hotad har jag blivit, och givetvis har jag gått emellan ett antal gånger men för det mesta så känner man ändå de det rör sig om ganska väl så det behöver inte gå så långt. Deras kriminalitet är inte så allvarlig heller, inga torpeder eller liknande bor hos oss. Men det är klart, när det dyker upp okända så blir man mer försiktig... Sedan så beror det ju lite på den egna attityden också.

Låter drastiskt att lägga ner verksamheten. Men här i Göteborg finns rätt många olika boendetyper -nivåer att välja på för hemlösa, både kommunala och kyrkliga. Funkar det inte på det ena så går det på det andra. Nackdelen är att folket vandrar från det ena stället till det andra utan att komma in på den reguljära bostadsmarknaden, men det har ju också med bostadsbolagen att göra som kan välja och vraka som de vill bland hyresgästerna.

#9 - - sundin:

Nej, jag är inte skåning. Född och bitvis uppvuxen i småland.

Sen jag lärde känna min far våren 96, bodde jag längre stunder i malmö på hans soffa. Sen bor jag ju på gränsen till skåne, bara en jävla ås skiljer emellan. Så därför använder man väl lite påg och tös när andan faller på.



vad ska man annars än; keep up the good wörk!

#10 - - Sophie:

Vad trevligt du har haft det.

Mjuk pepparkaka och du är som Finn och Fiffi,

två som alltid kommer att hålla ihop.



Fint foto!

#11 - - stewe:

Är jag två som alltid kommer att hålla ihop?

Fan! Jag som trodde jag klarat mig undan schizofrenin...



Men tack ändå.

Till top