Flugan

Film / Permalink / 7



Ett kärt återseende...




Ja, eller The Fly som den heter i original.
En film av Cronenberg från 1986, för er som kan ha missat det och en av mina favoritfilmer. Äntligen blir det av att se om den ikväll, jag har nog inte sett den sedan min vhs med den och ebba the movie på lånades sent 90-tal och sedan aldrig syntes till igen. Så kan det gå om man delar med sig till andra människor. Men skit i det, ladda popcornsgrytan, pull down my shades and turn out my light.


#1 - - svensson:

En recensent på en engelsk tidning, jag minns inte vem, slutade sitt jobb i protest sedan hon sett "The Fly"...



Källa: "The Primal Screen", en bok om sf-filmer.

#2 - - Ingo:

Fasen såg en schysst gammal rulle igår. Jacobs Ladder. Har tydligen stått som inspiration delvis för Silent Hill spelen som förövrigt är fantastiska. Kolla upp jakobs lilla stege så ska du få se på en grym skräckis.

Fast man vet ju aldrig. Smaken är som röööva dock ;)



ingo

#3 - - CJ:

Flugan är vansinnigt bra. Cronenberg kommer alltid vara en stor förebild för mig. Han har en fantastisk förmåga att blanda det mardrömslika med en så kusligt saklig rationalitet att det är det mänskliga i hans historier som känns mest otäckt. Det märks att han har Ballard som ledstjärna, en annan av mina stora idoler, för båda är så iskallt dissekerande i sina iakttagelser.



Jacob's Ladder är en av mina favoriter faktiskt. Ett tag såg jag den nästan en gång i veckan. I flera år dinglade Adrian Lyne en dir cut på laserdisc över fansens huvuden. Den sköts upp och sköts upp tills DVD:n slog igenom och laserdiscs blev omoderna. När väl filmen släpptes på DVD, så hade bolaget fått kalla fötter och inte gett Lyne pengar till att restaurera filmen, så de essentiella scenerna som klipptes bort från bioversionen fick ligga som extramaterial. Jag är fortfarande sur.

#4 - - Ingo:

CJ: Ja precis. Såg på extramaterialet häromdagen med. riktigt schyssta scener. Snacka om dålig tripp. ^^

#5 - - S:

Svensson:

Bara det borde övertyga eventuella tvivlare..



Ingo/cj: Tack för tipset!

Cronenberg hittade formen tidigt, och det är nästan få andra regissörer som håller samma höga klass som han. Jag tycker du träffar helt rätt i analysen mardröm/rationell. är det inte ballard som skrivit crash?



#6 - - Henrik:

Flugan är en av mina absoluta favoritfilmer och skulle jäkligt gärna vilja publicera novellen som filmen bygger på i en kommande Eskapix. Novellen har även puvblicerats i "Kalla Kårar". Jag har dock inte kollat närmare på det där, men hört rykten om att författaren som skrev novellen under pseudonym är ingen mindre än James Clavell - mannen som bland annat skrev romanen "Shogun" (!) Ha! Ha!

#7 - - S:



Fan tro´t att clavell skulle ligga bakom något så pass bra som Flugan=)



Och hur bra var shogun miniserien egentligen? Fan vad folk nöjde sig med lite när det bara fanns två kanaler. Nu har man ju som medel omkring femtio kanaler, och nöjer sig med ännu sämre skit.



Till top