Arbetslöshetsklassen

Allmänt / Permalink / 0

 

 

 

 

Lite sovmorgon idag, upp nio istället för sju. Ledig från ordinarie sjuttiofemprocentstjänsten men uppbokad ändå. Köra flytt från Halmstad ut till ingenstans och sen hem en snabb runda. Frakta en hylla från mig själv till köpare och tjäna femtonhundra. Montera ihop hyllan. Hett.

Sen till arbetsförmedlingen för uppföljning, för jag är ju ändå arbetssökande. Det var tre stycken före mig, så jag behövde bara vänta fyrtiofem minuter.

”Du är anställd fram till sommaren?”
”Nej. Fram till december.”

”Då skriver jag den 30:e december.”

”Nej. Min anställning upphör den 22:e.”

”Just det, då slutar ju terminen.”

”Ja, men troligtvis fortsätter tjänsten under våren. De vill bara inte betala min lön över lovet, så lagom till Jul är det dags att skriva in sig igen på hundra procent.”

”Haha, ja men huvudsaken är ju att du har jobb.”

Kumpanen väntade utanför rastlöst, tills vi äntligen kunde dra söderöver för att reparera ett annat flyttsläp. Vi åt Dagens, som var Lövbit med pommes på klippans gatukök. Nu kommer kvällningen in med svalkande vindar från havet. Jag dricker fyra pokal och låter stereons raspande cockneyvrål sätta ord på hur det känns. Det lär inte bli något mer skrivet ikväll.

 

 

 

 

 

Till top