Kit and Hollie

Film / Permalink / 4








Så var det äntligen dags att se om en borttappad film igår, Terrence Malicks Badlands från ´73. Det gjordes annorlunda, bra film det decenniet och just Badlands är en personlig favorit. Fick för mig att David Lynch nästan måste haft Kit o Hollie som förebilder för sina huvudpersoner Sailor och Lulu i mästerverket Wild at Heart.





#1 - - Henrik:

Hollywood kom onekligen in i en andra guldålder där mellan åren 1969-1976. Det gjordes helt enkelt fantastiskt mycket bra film då. Att det var en hel del kokain och LSD i omlopp också gjorde säkert sitt till (rykten gör gällande att det budgeterades till vissa filminspelningar). Finns en underhållande bok som heter "Easy Riders, Raging Bulls: How the Sex-Drugs-And Rock 'N Roll generation saved Hollywood" om den epoken. Rekommenderas!

#2 - - CJ:

Jo, snacka om att de kunde förr i tiden. Kostade äntligen på mig ett par riktiga pärlor på DVD för ett par veckor sedan, som jag tror du skulle gilla: Scarecrow (1973), The Last Picture Show, Night Moves och Straight Time.



Jag tror Wild at Heart är baserad på en bok av Barry Gifford. Quentin Tarantino däremot snodde karaktärerna (och musiken) från Badlands rakt av till True Romance.

#3 - - Henrik:

CJ: Yes, det är Barry Gifford som skrivit böckerna om Sailor och Lulu (jo, böckerna...det finns nämligen en hel trilogi om turturduvornas bravader). Det är även Gifford som skrivit boken som "Lost Highway" bygger på. Hade jag haft de ekonomiska möjligheterna hade det varit trevligt att översätta och publicera Giffords verk. Fräckt, sa räven:-)

#4 - - stewe:

Rejäl information det här ju. Det finns en scen i badlands där kit o hollie dansar i strålkastarskenet från bilen mitt i natten. Kändes grymt Lynchskt.

Lockande boktips henrik! Tackar.



CJ: Scarecrow känner jag igen, nånting säger mig att jag har sett den.

De andra får jag kolla upp,skriv gärna vad du hittade dom.



Till top