Rännstensungar

Allmänt / Permalink / 2




Så mina vänner...
Idag föll Pushertrilogin ned i brevlådan. Snyggt förpackad i box från för det nätta priset av 59 spänn.
Jag har redan tidigare talat mig varm om just del 2 i serien, den är inte bara "bra för att vara från danmark", utan bland de bästa filmer jag någonsin sett - alla kategorier.
Men jag gillar även del 1 och ännu mer del 3, och det känns gott att ha dem samlade.
För er som inte känner till filmerna så utspelar de sig alltså i Köpenhamns undre värld, på Vesterbro bland turkar, langare, torpeder och suktande heroinister.
Miljön och fotot är närgånget rått och skitet. Regissören har en ovanligt tillvägagångssätt då han rolltillsatt flera av  skådespelarna, inklusive några av huvudrollsinnehavarna, direkt från de ruffiga kvarteren där filmen utspelar sig . Det enbart är knappast vad som gör filmerna så otroligt bra, men jag är övertygad om att det ger en autencitet som så ofta saknas.




Mikael sörling har skrivit om Punk i en eller annan form sedan 1984, själv känner jag honom bäst sedan hans tid på Close-Up. Där tipsade han en alienerad tjugoplusare (som helt saknade uppfattning om vad det däringa internet va för nåt) om vilka plattor som var värda att införskaffa. Hans blogg Turist i Tillvaron följer jag slaviskt.
Idag gör han mig rejält sugen med ett boktips om huliganpunxen i Cockney Rejects. .
Vill ha!





..och slutligen efter många om och men har jag äntligen Kataklysms platta Shadows and Dust i min ägo, och gottar mig riktigt med en bebis på kaggen och Right hand of Doom i näven. Spåret Illuminati är hur bra som helst.






#1 - - Ingo:

Pusher 2 är också en av mina favoriter. Fantastisk gripande.

Sen är ju förvrigt Kusse-Kurt en klockren skurk. ^^

#2 - - s:

ja helt utan ironi är den fruktansvärt gripande och stark.

Det är ont om bra tung socialrealism. Såg två riktigt bra filmer i liknande anda i fjol;

London to Brighton liksom It´s a Free world, bägge brittiska.

Till top