Filmkoma

Film / Permalink / 3





Håhå jaja...
Whiskey och mitt innanmäte drar inte jämnt, för femtioelfte gången. Men kul var det ändå. Och det finns en viss charm att unna sig barnvakt en halv dag och ryggläge, pommac, pizza.
Såg om två uppföljare, först Dawn of The Dead som är min favorit i Romeros deadtrilogi. En grym rulle som var lättsmält att se om trots sin avsevärda längd. Det som var något att anmärka på var den inbrända svenska texten, som bland mycket annat översatte tex engelska "slip" med svenska "slippa".





Det är inte alla gånger som det blir sämre av att privatpersoner fixar undertexterna själva. När det gällde Sopranos hade ett mindre gäng personer engagerat sig i översättningen: de korrekturläste varandras arbeten, gav konstruktiv kritik och diskuterade bästa lämpliga översättning på diverse slanguttryck och så vidare. Resultatet blev alldeles briljant, långt bättre än auktoriserade översättare, antagligen så nära det bara går att komma originalspråket.
Troligtvis gör FRA-lagen att vi kommer att se mer av förstnämnda och allt mindre av sådant ihärdigt och djupanalyserande arbete som utfördes kring Sopranos. Det är trist.






Mindre bra uppföljare är ju Hellraiser 2: Hellbound. Förutom hela två tillbakablickar till ettan -så man inte hinner glömma vad som hände- så retar jag mig något kopiöst på att Cenobiterna ska "förklaras", de ska göras mänskliga och mystiken runt dem och deras ursprung ska såklart utrotas så mycket som möjligt. Inget får lämnas till fantasin.
Samtidigt är det svårt att värja sig mot många av scenerna som faktiskt gör den sevärd: Leviathan i skyn, bilden av Helvetet som en sanslöst dyster labyrint och de väldigt kladdiga köttkostymerna.


Hangover - dum och tråkig...


Dokumentärer är bra dagen efter.
Men ännu bättre gillar jag korkade komedier, helst av adam sandler eller rob schneider. Men det finns såklart undantag, The Hangover var trots sin kanske lämpliga titel alldeles för dum tillochmed för min smak. Filmen inleddes däremot snyggt med panorering över Nevadas ökenlandskap och Danzigs ödesmättade stycke 13 men sen blev det som vanligt mongolidmanus, hiphop och skämt som inte är roliga. Hoppas Glenn tjänade sig en slant åtminstone.
Ikväll får det bli orientaliskt tema med Shogun Assassin och Azumi.







#1 - - Ingo:

Ahh. Hellraiser. Lyssnade på Ljudboken av The Hellbound Heart häromdagen och gottade mig. Klockren.

Var faktiskt på genomfärd i Laholm idag. Tyvärr pallade jag inte ringa efter vägbeskrivning till ditt palats för påhälsning. Varit på ullared och handlat. Jisses vilket slit. ^^



p.s En vacker dag när du minst anar det tar jag månne bågen och kör ut o kollar läget hos dig;)



Ha de gott herrn!



Roos

#2 - - pål:

He he, jag har seriealbumet cry for dawn. Har du läst det?

#3 - - stewe:



ingo:

hoho, jag var fortfarande seg i fläsket igår... så det var kanske tur att du väntade. Men en dag så får vi såklart ses=)



Pål:

jag läste flera ur "Dawn"-serien när det begav sig, men äger tyvärr ingen av dem. Det ovan är ett favoritomslag.



Till top