Filmen 300

Film / Permalink / 7




Jaså...?



...Ja eller snarare lite galla över extramaterialet till 2-discutgåvan jag såg i söndags.
300 har fått en hel del kritik sedan den hade premiär och då klart befogad kritik. Själv gillade jag den, mest av samma orsak jag gillade Sin City  - en fantastisk visuell upplevelse och en fängslande historia, med Millers sedvanliga hårdkokta, på gränsen (och över gränsen) till det parodiska -repliker. Den underhöll mig, och det är väl typ därför man ser film, för att underhållas.

Huruvida Miller bara följt en konstnärlig instinkt, eller om hans mål verkligen var att försköna fasciststaten Sparta har jag ingen aning om, men vill ju helst inte tro att det är senare fallet. Om det sedan finns folk som verkligen tar idealen i filmen på allvar eller ens ser 300 som historiskt korrekt, säger det mer om hur sorgligt korkat samhället och dessa individer är, än filmen i fråga.

Men att däremot lansera extramaterial med att  "historiker" utalar sig, är rent pinsamt. Filmmakarna verkar ha grävt upp några arkivråttor för att framhäva det historiska i filmen 300. På vilken nivå eller i vilken grad de bägge (en gammal stöt och en yngre kvinna) kan räknas som historiker är tveksamt. De verkar inte ha sett samma film som jag sett, eller ens läst samma historieböcker.

Ett favoritcitat blir; Spartas kvinnor var inte alls förtryckta. Tvärtom hade de ett enormt inflytande som saknade motstycke i övriga världen. De var kända som fria och självständiga.
I nästa mening;
Spartas kvinnor var mycket sexuella. De bestämde själva vilka de ville ligga med, men oftast använde de sig av sex för att nå inflytande i politiken och i staten Sparta.
Okej.. Så att använda fittan för att överhuvudtaget få ett uns inflytande i ett samhälle där du inte har rösträtt räknas inte som förtryck... Då vet man det.



"Macho Macho Man - I want to be, A macho man"


Det talas däremot tyst om den öppna homosexualiteten som inte bara frodades, utan ansågs nödvändig i Spartas arme. Det anas ju åtminstone i serieversionen.
Inte heller nämns det hur Spartanerna -för att hålla krigandet igång- emellanåt attackerade sitt slavfolk Heloterna mest som övning. Tvärtom påstås det att Heloterna inte alls var särskilt utsatta och att Sparta var ett väldigt jämlikt samhälle.
Tjena!

Nej, när jag väl ser sånt här Extramaterial blir jag  fan alltid besviken. Antingen är det ren idioti, som i fallet 300, eller så översvämmas discen av billigt gjorda intervjuer som går ungefär så här:
Speilberg var den bästa regissören jag nånsin jobbat med. Vilken blick han har.
Vad jag är stolt över att fått vara med.
Vilket underbart crew.
Keanu är verkligen en suverän skådespelare som jag länge drömt om att spela mot.

Det kanske ser ut som att allt idag görs med teknik och av stuntmän, men Sylvester gjorde nittionio procent av alla stunts helt ensam, killen är inte klok...
etc, etc....

#1 - - Mackan:

Alltså - sedan extramaterialet till "Ringen-"trilogin (som jag blev grymt impad av) har jag samma känsla som du.



Öht är det intressant att filmbolagen tycker att det är konstigt att folk hellre laddar hem, i stället för att titta på deras reklam (som jag inte kan spola förbi), bli utskälld och kallad för tjuv (jag har ju för höge farao KÖPT den här skivan!) i "informationssegment" om fildelning och sedan, efter typ 10 minuters pissande i ansiktet få se filmen. Med extramaterial av den typ du beskriver.



Oavsett var man står i fildelningsfrågan, alltså.



#2 - - CJ:

The Stewe - Glöm inte att det ansågs som något perverst för en man att hysa kärlek till en sådan lågt stående varelse som en kvinna. Den fina kärleken var mellan män. Mm. Inflytande. Säkert. Drottningen i 300 är ju ett dåligt skämt.



Jag avskyr både Sin City och 300 och tyvärr så tror jag att Frankan är tämligen körd i skallen. Att han står på neofacismens sida var tämligen glasklart redan när han skrev Dark Knight Returns. En fantastisk serie, inget snack om det, men jävlar vad han går på om gammeltestamentlig rättvisa och att göra processen kort med slöddret. Miller var en grym serieskapare ända tills det första Sin City-albumet slog (vilken i mina ögon var den sista bra serien han gjorde), sedan kollapsade han totalt. De påföljande verken är så lättjefulla och oengagerande att jag misstänker att framgångarna gick honom åt huvudet så att han inte längre känner ett behov av att anstränga sig.



Jag kollar aldrig på extramaterialet. Kanske en bortklippt scen eller ett alternativt slut. Kommentatorspår kan ibland vara bra fantastiskt intressanta att lyssna på. Oftast köper jag de billigaste oklippta dir cut utgåvorna som är i OAR. Dubbeldiskarna kan kvitta liksom, bara jag får filmen som den var menad att ses.



Mackan - Jag har också reflekterat över det där. Jävligt märklig attityd. Därför blev jag glad när jag rev plasten av min Dir Cut av Daywatch och upptäckte ett litet tackbrev för att jag stöttade filmskaparna genom att köpa ett orginal.

#3 - - s:





Mackan:

Det är märkligt det där med fildelningssnacket, jag köpte i höstas argy bargys (punk) nya och gav knappt hundringen. Påkostad, snygg booklet och utmärkt mixning etc, medan storbolagen tar närmare tvåhundra spänn för samma sorts plastskiva, trots att de artisterna tjänar multums miljarder.

När det gäller filmerna, tycker jag det är rätt åt hollywood på alla sätt och vis. Lotr som du nämner drog väl in några miljarder ggr inspelningskostnaden i bara biointäkter och likväl kostar extended versionerna fortfarande duktigt med fläsk.



Cj;

Visst märkte man skumma grejer i både DD och dark Knight, men samtidigt fanns det saker som uppvägde.

Horst schröder skrev ju ett långt förord till "Mörkrets Riddare" som den hette på svenska. Inte lika nyanserat vigalanteporträtt som Rorscharch i watchmen, men samtidigt är det väl nästan inget som är det?

Jag såg nog själv det som utslag av hans chandler/spillane fascination, liksom samurajkulturens krigiska ideal som ofta återkommer i hans berättelser.

I 300´s korkade extramaterial är han den ende som slår ifrån sig de historiska kopplingarna, och säger att han gjort en saga kring ära och offer utifrån mytologin kring spartanerna.

kanske är det bara jag som inte vill genomskåda en barndomshjälte. =)

#4 - - CJ:

Frankan har gjort en massa fina grejer. DD, Dark Knight, första Sin City, Hardboiled, Give Me Liberty osv Barndomshjältar ska man ju vara rädd om egentligen. Jag försöker se mina för vad de är, men oj vad jag förlåter dem mycket.

#5 - - stewe:

cj:

ja förfan, piedestaler mår ingen väl av.

men jag drar mig till minnes en karaktär ur just Dark Knight, den återkommande "mannen på gatan" som bara "agerar i självförsvar". En typisk fanbärare för den nya slipsbärande snedluggarna. Han är inte särskilt sympatiskt skildrad av miller.

Vad avskydde du med Sin City? jag gillade Marv-storyn skarpt och så willis och den gula jäveln.



#6 - - Kromström:

Personligen är jag svag för svulstiga, lätt homofila muskelfilmer med halvnakna män och stora svärd. Jag gillar "300" som en stunds verklighetsflykt inte som historisk sanning. Däremot hade faktiskt kvinnorna en position i det spartanska samhället. Åtminstone bättre än kvinnorna under den viktorianska kristna eran.



Dock: 300 är föga mer "historisk" än Conan Barbaren.

#7 - - s:

hr. redaktörn:

Det låter som vi är rätt så överens om anledningen att gilla filmen=)

Visst hade spartas kvinnor, liksom roms framgångsrika kvinnor en position -men det är ju inte detsamma som att de levde utan förtryck som påstås av extramaterialets "historiker".

Till top