En Enkät Om Läsning

Böcker / Permalink / 3

 

 

 


Ingenting för Anna-Greta...

 



Så mina vänner.

Igår var det Kataklysms Prevail i öronen och Skördedrottningen att läsa. På kvällen blev det American Splendor och Alla Helgons Blodiga Natt och ryggläge som gällde. Idag är det svenne svenssonsöndag helt enkelt. Tömma garaget, se på Mia och Klara, drick kaffe och besvara en enkät från Bokhoran

 

 


1. Varför läser du?

För att jag Kan.

 

 

2. Vad tycker du är förbjudet inom litteraturen?

Att tråka ut mig. Den mesta litteratur jag förkastar är bara ointressant. Annars är känslor av äckel, ilska och när man vill ge författaren en saftig propp ibland ett bra betyg. Då har författaren i fråga i alla fall lyckats skapa något som ger någon slags reaktion.

 

 

3. Vad är ett måste?

Att boken är skriven på svenska eller engelska.  

 

 

4. Vilket är viktigast när du intresserar dig för en bok: popularitet eller status?

Det är oviktigt bägge delarna. Jag läser helst böcker som folk med likartad smak rekommenderar, eller som jag själv får för mig kan vara något.

 

 

5. Vilken författare har betytt mest för dig? Varför?

Svårt. Även om det kanske inte räknas, tar jag serieförfattaren tillika tecknaren Frank Miller. Med det mästerliga omskapandet av Daredevil och senare The Dark Knight, Year One och Ronin påverkade hans hårdkokta och förrädiskt enkla sätt att skriva mig att själv vilja skapa något liknande. Jag skulle gissa på att det finns Millerspår i det jag skriver än idag.

I övrigt är Fridegård, Bukowski och King författare som följt med länge och på olika vis betyder/betytt oerhört mycket.

 

 

6. Vilken redan existerande bok borde det varit du som skrivit?

Äh, det finns massor med böcker jag tycker är fantastiska men jag har svårt att resonera sådär. Min bok kommer så småningom.

 

 

7. Har du, när du läst klart en bok, varit arg på hur den slutat och velat skriva om slutet, en karaktär eller liknande?

Det hände ofta när jag var yngre, nu för tiden sällan. Om det är en bra berättelse köper man i regel författarens vision.

Men Benrangel av King är ju inte så många år sedan, där var besvikelsen total. En riktigt härlig spökhistoria som återanvände välbekanta grepp men ändå fick dem att kännas fräscha. Jag slukade den. Tills slutet vill säga, som nästan verkade vara en final för en annan bok, skriven i en helt annan anda (upplevde jag det som) med en långdragen beskrivning av en gruppvåldtäkt och en ytterst fånig jakt genom skogen av en enorm spökvarelse.

Haha, jag är besviken ännu.

 

 

8. Finns det någon bok du gillar som du aldrig skulle råda någon annan att läsa? Vilken?

Jag rekommenderar ju inte direkt American Psycho till min mormor.

 

 

9. Om du fick bestämma, vem skulle du ge Nobelpriset i litteratur?

Ingen jag respekterar. Vad fan är Nobelpriset? Gnidna stålar från några skinntorra akademiker med alldeles för höga tankar om sig själva.

 

 

 

 

#1 - - du vet veeeem*:

hey! visste du att när man googlar ditt namn är du beundrare till `marmeladkungen´?

#2 - - Stewe:

haha, ja tänk så konstigt det kan bli ibland. jag är definitivt ingen beundrare till fredrik.

#3 - - CJ:

Jag försöker verkligen komma på en bok där bara slutet varit kasst. Det är ganska ovanligt. Händer i film tämligen ofta av kommersiella orsaker, men böcker produceras inte riktigt på det sättet.

Till top