Bokenkät

Böcker / Permalink / 2



En gammal god vän i bokhyllan...




Enkät Tagen Från Bokhora .



Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
Ingen och har aldrig gjort. När jag var yngre spenderade jag pengarna på annat och idag är jag helt enkelt för snål. Däremot brukar jag boka in favoriter på bibblan, de gånger jag har koll (vilket är sällan). Då läser jag dem inbundna, annars föredrar jag pocketformatet.


Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Warren Murphy och Richard Sapirs böcker om Remo och Chuin. Jag har kilovis av dem. På andra plats Robert E Howard (hans Conan i Äventyrsspels pocketar)
Stephen King leder annars lätt ligan, följd av Koontz och Bukowski. Sen tar herrarna Alan Moore (watchmen o swamp thingsviten) och Jamie Delano (Hellblazersviten) upp sin beskärda del utrymme.


Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?
För inte så länge sedan läste jag ut suveräna Fri, som jag fick nys om på min totalt Japanfixerad och Manganiserade vän CJ Håkanssons blogg. CJ tipsade mig innan dess om John Fante, som blev en omedelbar favorit. Han brukar ha vänligheten att tipsa mig, då främst genom e-post.


Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
Det var nog den senaste Hannibal lecter-boken, som en närstående önskade sig. Reaktionen var positiv just då, men vad jag vet ligger den fortfarande oläst och ska jag döma efter filmen är det nog lika bra... Annars är det få som läser böcker i min bekantskapskrets, om man inte räknar arbetskamrater som mest läser skit, och därför ger jag sällan bort böcker.


Har du några biblioteksreservationer just nu?
Jag tror att jag fortfarande står på Mattias Gardells bok Blodets Gudar, som aldrig verkar komma på svenska. Jag gillade hans Rasrisk så mycket att jag läste den två gånger.


Vilken bok/böcker läser du just nu?
Eftersom jag är ordentligt produktiv för stunden, läser jag knappt alls utan lägger all min lediga tid framför tangentbordet. Det blir lite film emellanåt och någon kväll i veckan unnar jag mig lyxen att läsa Robert E Howardnoveller och lyssna på Unleashed i hörlurar.

En excellent kombination.


Relaterad länk


#1 - - Pål:

Roligt att du är produktiv. Jag tyckte också mycket om Gardells Rasrisk; välskriven och informativ om ett intressant ämne. Jag har hans bok "Tortyrens återkomst" hemma från bibblan för tillfället och den verkar också riktigt bra, även om jag inte tror att jag tar mig tid att läsa igenom den ordentligt.

#2 - - S:



Ja, samma här -fast jag använde den till grund för studier i Historia och samhällskunskap också.

En hedniskt lagd anarkist -en intressant man denne gardell=)

Har inte läst de andra böckerna, men funderar på "Bin Laden I våra hjärtan". Försökte läsa Blodets Gudar på engelska, men det var för tungrott. Verkar vara hur intressant som helst, med isolerade rasistsekter i usa:s berg som knallar runt med bredsvärd och allt.

Till top