Eskapixkonst

Konst / Permalink / 11



Signerad Mia Mäkilä...





Så mina vänner...
Idag blev jag glad över att alla eskapisters favoritkonstnär, Holmströms egen fägnadsgudinna, äntligen fått sin nya hemsida klar. Jag talar givetvis om Mia Mäkiläs Nya Hemsida som blev grymt snygg.

Bilden ovan ska kanske, kanske inte (jag blir inte klok på´t) vara Omslag till nästa nummer av Eskapix. Personligen hoppas jag det, jag gillar den skarpt.

Ett vacker och skandalöst stycke konst, för om någon inte lade märke till det så pissar kvinnan på bilden...
...Hon pissar på den Amerikanska Drömmen!




#1 - - Ing0:

Haha ja vem vill inte pissa på saker? Ha det gott herr Sundin. nu håller jag helg. Moahaa

#2 - - Pål:

När jag sett den där (lilla)bilden på eskapixbloggen tyckte jag inte den såg så märkvärdig ut, men nu ser jag ju pissandet. Riktigt vulgosmart.

Trevligt att du gillade den nostalgiske guden. En liten anmärkning bara; jag är inte helt säker på att lenincitatet som förekommer i texten är helt autentiskt. Jag har sökt lite på det i efterhand och inte hittat någon bra källa. Godoycitatet som du tyckte var pricken över i är dock clean vad jag vet.

#3 - - Anonym:

hehe, snubblar över catahyas nyhetsbevakning kring senaste numret



@1: Nej, jag har svårt för Eskapix pga alla nakna tjejer i den. Den känns 50 år efter sin tid. Synd. Annars hade jag varit prenumerant.



#4 · Stjerne · den 8 januari 2009, 18:28

#3 Jag håller med dig på den punkten. Det känns inte som om det hör hemma i en skräck-tidsskrift.



Weird Tales? Pulp? Swoossschh... Så Mia och kompani vet vad som gäller till nästa nummer för att blidka alla:



1. En ledsen enhörning.



2. En trollkarl som håller en ådrig stav i handen.



3. En elegi över Robert Jordan som vår tids störste litterära gestalt.



#4 - - redaktördjävulen är tillbaka:

Jodå, det är nästa omslag bäste Sundin;-)

#5 - - CJ:

Men vafan! Enhörningar, ledsna alvbrudar och vampyrer är ju teh shit! Henrik, ditt kräk, du lurade mig! Du sa ju att det var det som Eskapix uteslutande handlade om. Morr. Mutter.



Skämt åsido tycker jag det är apkul att Jordan dog innan hans evighetsprojekt att skinna godtrogna fjortisar på pengar hann slutföras. Hahahaha! Underbart.

#6 - - Pål Eggert:

CJ: Men det är ju precis vad som inte kommer att hända för man har grejat en ersättare som skall slutföra skiten.

#7 - - S:

Pål, angående lenincitat:

jag hade inte märkt skillnaden om det så varit stefan och krister bakom citatet, det är inte riktigt min kopp te. Fast jag har läst Gulag av Anne Appelbaum.



Hh: kul att höra av dig igen!

#8 - - CJ:

Pål - Ja, fast alla vet ju ändå att det inte är han. Hehe Så de kommer att för all tid gräla om att sista delen är kass eller bra.

#9 - - Pål:

S: Jag är lite petig med sådant, lite akademikersjuka. Men Lenin var ändå ett asshole vare sig citatet är sant eller inte.



#10 - - S:

Pål:

Alla kommunister och dylika totalitära svin är missfoster om du frågar mig.



Jag gillar verkligen hur du fick med US-stämplingen av alla rebellorganisationer som just rödingar, liksom hur ryssromantiken faktiskt ändå florerar flitigt. Du gör det inte svart-vitt för läsaren och det gillar jag. Jag gillar ännu mer besöket hos santa muerta, hans trädgård var underbart beskriven.

Det enda jag har någon riktig invändning mot, är faktiskt titeln. Jag förstår varför du valde den, och till viss del passar den de filosofiska aspekterna av berättelsen.

Men det är ju en smaksak.

#11 - - Pål:

Den enes "inte svart-vitt" är ibland den andres extremism. De väpnade grupperna i latinamerika under kalla kriget var - eller blev - så vitt jag vet många gånger marxist-leninistiska. Men motståndet mot USAs smygkonlonialism hade en betydligt bredare förankring än så. Och å andra sidan, om någon talade om exempelvis jämlikhet på ett som vi skulle uppfatta det, ganska modest sätt, så stämplades han som farlig kommunist av oppostionen sin gjorde i princip vad som helst för att motarbeta dem, inkluderat omstörtande av demokratiskt valda regeringar, som i Guatemala 1954. Sovjet ställde upp med en del hjälp och använde rebellernas armod och kampvilja för sina egna syften, och kanske som något slags nostalgisk eftergift för förgångna ideal ;) Men det här är en längre och i viss mån komplicerad diskussion och jag skall inte babbla på mer om saker du kanske själv redan funderat ut.

Till top