Hanteringen av Odöda

Böcker / Permalink / 10





Se upp grabben! Bakom dig! Aaaaarggggh....




Så mina vänner...
Började häromdagen i Ajvide Lindqvists andra bok. I dagarna väntar jag JT Leroys Sarah och jag funderar på att låna mig en fullängdare Murukami.
Kingreferenserna känns ännu tydligare i Hanteringen av Odöda än i Låt den rätte komma in (eller Låt Den Fete Komma In som Roos kallar den), men något spretigt är intrycket de första sjuttio sidorna. Det känns som den antingen är skriven tidigare än vampyrromanen, eller som den stressats fram.
Storyn är inte dum alls, men något är det som får mig att sitta här och uggla och drömma om missade punkfestivaler istället för att krypa ned med den och försöka få lite sömn efter en helkvälls skrivande. Förhoppningsvis svänger det. På hyllan att läsa ligger också samme mans novellsamlingen pappersväggar, som ska bli intressant att sätta gaddarna i framöver.

Återkommer.

#1 - - Mackan Andersson:

Har nyligen, faktiskt, läst "Hanteringen..." och gillade den, Som sjutton, faktiskt.



Tempot skruvas dock upp betydligt allt eftersom. Själv tyckte jag att slutet blev lite lidande av det, men det är möjligt att det bara är "jag ville ju läsa mer-"besvikelse.



"Pappersväggar" läste jag för något år sedan och där finns faktiskt ett alternativt/kompletterande slut för "Hanteringen..." Lindqvists noveller är dock ofta läskigare än hans romaner, helt enkelt för att han varit tvungen att koncentrera sig på vad han vill skriva. Rekommenderas. (Själv tycker jag att den är det bästa jag läst av honom.)



Avundas dig lite, som har så mycket bra läsning att se fram emot.

#2 - - Lolita:

Hahaha! Inte ofta man skrattar högt för sig själv, men din bildkommentar... Jag har sjuk humor. Kanske druckit för mycket kaffe. Hahaha.

#3 - - S:

Lotten:

Skönt att det finns fler med mogen humor=)



Mackan:



Tycker du inte att det är lite:

Här är en farbror. Han mår så här och är sån här.

Här är en tant. Hon mår så här och är sån här.

Här är hennes barnbarn... etc.



Handlingen avstannar för att beskriva varje person, istället för att man möter dem utmed. Jämför gärna med den till viss del lika Cell av King, där handlingen är a och o, medan persongalleriet på ett fint sätt blommar ut allt efter sidorna löper.



Jag vill inte läsa så här mkt egentligen, jag vill skriva varje kväll men det varken orkar eller har jag glöd till tyvärr. Förhoppningsvis lär jag mig en del knep längs vägen...



#4 - - Ingo:

Stewe. Vi borde skriva vår version om den Fete istället. Låt den fan komma in nu!

#5 - - Pål:

Mr S: Där gjorde du en bra analys av Hanteringens... brister. Jag har funderat lite över vad det är som inte funkar i den romanen, vad som hejdar flytet, och du satte fingret rakt på. Inte illa.

Låt den rätte... var en smidigare roman, men Hanteringen... tycker jag är mer originell. Men visst är den segare än sin föregångare. Pappersväggar tyckte jag var hyfsad, en del var riktigt bra, annat var väl okej.

#6 - - Pogo:

rekomenderar Murakamis Fågeln som vrider upp världen, och om du inte redan visste så är JT Leroy Dennis Cooper under pseud.

#7 - - Anonym:



Pål:

"men Hanteringen... tycker jag är mer originell"

absolut.



Pogo:

Tack för tipset. Jag hörde det och sen hörde jag att det var ett rykte? Har aldrig läst cooper.

mvh s

#8 - - Saga:

Pappersväggarna är så lyckad att man vill börja rekomendera folk att läsa den före romanerna. Jag gjorde inte det men jag vet att gör man det så faller man hårt och handlöst för Ajvide och kan därefter inte annat än gilla det han skriver.

#9 - - Pogo:

ett snabbt sök så visade det sig att du har rätt angående Leroy och Cooper, tydligen skall det vara en kvinna vid namn Laura Albert som ligger bakom hela hoaxen, var längesedan jag läste Leroy och Cooper och vid den tiden så var det ett så kallat "faktum". Jaja ibland blir fel.

Artikel om sökandet av identiteten:

http://nymag.com/nymetro/news/people/features/14718/



/Pogo

#10 - - S:

Det är märkligt men inte helt unikt att sånt där händer i den skumma författarvärlden... Tack för länken!

Till top