Illustrerad Berättarkonst

Serier / Permalink / 11

 

 

 


Nyfiken.. Den kan ju inte vara sämre än filmen åtminstone..

 

 

 

 

Jag känner att jag snart måste köpa lite serier.

Det är alldeles för länge sedan sist. Små lappar där jag klottrat tips på illustrerad berättarkonst dyker upp lite varstans men aldrig blir det av. Ge mig The League of Extraordinary Gentlemen, ge mig Doom Patrol, eller varför inte lite ABC Warriors

 

 

 

 


God Save The Queen, aye John?


 

Det är så mycket jag vill ha, gammalt och nytt. Samtidigt är det så mycket annat som står och stampar. Som ett halvt möblerat hus tex och utkasten som travas halvfärdiga i pärmar lovar att det inte behövs fler distraktioner i min vardag än där redan är. Och tarmen skriker som ett bevis på att det var alldeles för länge sedan kroppen sköljdes ren med efterdagens varmkalla svettningar. Det kan vara farligt säger dom som vet, hjärnan kan överhettas eller nåt.

 

 

 

 

Delano/Jock...

 

 

 

Men ändå, jag upptäcker att min Delano-Hellblazer-samling inte är komplett. Bad Blood har helt undgått mig, och i mars kommer Pandemonium som låter riktigt lovande Jag låter också mig frestas av Narcopolis

Jag får nöja mig med att läsa om Jag Arne så länge.

 

 

 

 

 

 Kusin Masen på besök i Stockholm.

Skönt att såna pinsamma släktingar inte finns i verkligheten..

 

 

 

 

#1 - - CJ:

League är riktigt bra och de två första albumen rekommenderas varmt. Det är de enda grejerna som Moore har gjort bra de senaste tio åren. Så Bad Blood har släppts i samling? Ska jag definitivt inhandla. Inte det bästa Delano har gjort, men jävligt underhållande och är man fanatiker så är man. Narcopolis ser jag verkligen fram emot och väntar ivrigt på en samling. Om ett par månader släpps tydligen en nyskriven piratserie av honom. Låter skruvat. Om du inte läst mästerverken Outlaw Nation eller 2020 Visions än, så är de klara måsten och tillhör bland världens absolut främsta serieromaner.



Alltså när Masen är i stan är nog ett av mina starkaste minnen av Arne Anka. Om ryssen kommer så runkar vi på dem! Haha

#2 - - CJ:

PS. Doom Patrol härskar! Likaså The Filth och The Invisibles av samme dårpanna.

#3 - - Stewe:

Ja, Masen är en av de allra bästa Ankepisoderna någonsin. "Det här är Olga. Hon är inte så fin att se på, men har en röv lika go och varm som en gödselstack."

Är också barnsligt förtjust i hans möte med falukorvsfascisterna liksom när han ska ta en vit vecka, eller när hans samvete en dag kommer på besök i form av en stor, grymtande gris. Den är bra för den är sann.

Läste Doom Patrol när den gick i Inferno och många gånger tänkt på att skaffa samlingarna av morrison.

Liksom Knights of the pendragon som gick i magnum och som jag aldrig läste slutet på.



Jag blir faktiskt mest sugen på Outlaw Nation och 2020, det blir nog att kontakta adlibris inom kort!

#4 - - Pål:

Invisibles är en tung inspirationskälla för mig, även om jag tycker den är lite ojämn. Vissa dialoger är så jävla välskrivna, och själva grundkonceptet med ockulta anarkister mot reaktionärer är skitbra. Doom Patrol är förstås en klassiker.

Jag håller med om att Bad Blood inte är Delanos bästa. Mer humoristisk än otäck om jag minns rätt (det är länge sedan jag läste den). Synd att man inte har gett ut(?)cruel and unusual, en satir av Delano om det amerikanska fängelsesystemet. Outlaw nation finns väl inte som album?

League har jag läst det första albumet av; bra men inte jättebra tycker jag.

Jag vill också lägga mer pengar på serier. Det finns alltid mer jag vill läsa, och då är mitt stadsbibiliotek ändå rätt välsorterat på seriesidan. Just nu är jag på nr 4 av Berserk, en helt fantastisk manga. En läsning av den är som när man sveper det första vodkaglaset; brännande och ljuvlig på samma gång :)

Är det någon av er som sett hellblazerfilmen med (aaaargh!) minspelets mästare keanu reaves som John Constantine?

#5 - - S:

Pål:

Den finns, jag beställde den precis på adlibris. Hade ett presentkort på hundra spänn och den kostade 142:-.

Helt okej pris eh?



Jag har läst första delarna av Berserk, men är trött på att "beställa när jag har pengar-varianten". Jag ska få ihop en summa och beställa typ tio delar rakt av, det är bättre.



Tyvärr har jag genomlidit constantine. Det är verkligen hollywood när det är som allra sämst. En väldigt omtyckt serie som gått hem hos publiken i runt tjugo år, idiotförklaras per automatik:

För att amerikanerna ska bänka sig ska det vara en amerikansk mörkhårig LA-bo trots att originalkaraktären är urtypisk brittisk. Och vem gillar den föraktade publiken, tänker man? Fjortonåringar med finniga flickvänner som ska på bio. Jo kapten grådaskig himself.

Märkligt, för Denis Leary hade passat riktigt bra, både till utseende och uppförande.



Du har väl läst Alan Moores bråk med filmbolagen kring bland annat Constantine?

Moore#FilmenTheLeagueofExtraordinaryGentlemen" rel="nofollow">http://sv.wikipedia.org/wiki/AlanMoore#FilmenTheLeagueofExtraordinaryGentlemen



#6 - - CJ:

Pål - Cruel and Unusual finns också samlad, men är precis som ON, tyvärr i svartvitt. Nu har jag inte samlingarna, men de innehåller ett par intressanta förord av Jamie.



S - Hahaha! Det är nog mitt favoritcitat från Ankan.



Det roligaste med Constantine var Jesuspistolen, som tillsammans med Buffyyxan tar priset som absolut fånigaste vapen alla kategorier.

#7 - - S:



"Det roligaste med Constantine var Jesuspistolen, som tillsammans med Buffyyxan tar priset som absolut fånigaste vapen alla kategorier"

hahaaa!

Det hade jag nästan glömt!



Ända sedan Arnes storhetsdagar har man svårt att säga tex aftonbladet istället för:

ankaharkoll.jpg" rel="nofollow">http://blog.randomuse.org/wp-content/uploads/2007/01/arneankaharkoll.jpg



Sen börjar jag fan undra på allvar varför det alltid dyker upp ADHD-reklam kring just mina inlägg?



#8 - - CJ:

Jag säger ju det. Internätet känner dig bättre än vad du känner dig själv.

#9 - - Anonym:



"Internätet känner dig bättre än vad du känner dig själv"



nu gråter fredrik federley i riksdan din elaking

#10 - - Ingo:

Hoho man vill ju bara vara en del av de festliga kommentarerna ovan. Hmm låt mig bidra med det jag gör bäst.

Röööv





Trevlig veckaa :)

#11 - - S:



Trevlig rööv på dig själv roos

Till top