Riget

Film / Permalink / 16




Överläkaren häller Zombiedroppar i kaffet...



Så mina vänner..
Ett nytt år,
och dags igen att se om en tv-serie i absolut guldklass,
ett mästerstycke bortom bra,
skönheten och odjuret Ernst-Hugos paradroll:

R I G E T


Igår såg jag de två första episoderna och rös som vanligt av skönt obehag
när den gamla damen i bassängen sjunger I en sal på lasarettet.

Sedan trodde jag skulle skratta tarmsystemet ur led
när överläkare Stig Helmer förolämpar kollegor
och vigs in i ordenssällskapet Rikets Söner. 

 

Danskjävlarrrr!




Något är ruttet i konungariket Danmark...


#1 - - Ing0:

Ahh Riget är så jävla bra. Har både Riget och Riget II på dvd och det är guld. Danska är ett underskattat språk. Det gör sig bäst i skrikande form. Haha.

Ha en god fortsättning danskjäääävel! Vi ses på msn. Ha det :)

#2 - - S:



Davs du gamle!



Du har bra smak mannen. Och det är sant, danska är ett underskattat språk.



För några år sedan såg jag dokumentären om när de försökte riva Kristiania.

En demonstrant sade till en snut:

"Om ändå din hora till mor kunde trycka tillbaka dig i den saggiga fittan hon sket fram dig ur."

Fast det låter typ 100 gånger grymmar på dansk.



Precis som

"Hvis du fucker med meg, så fucker jeg med deg"

blivit ett standarduttryck efter Pusher 2. Vackert.

Hörs!

#3 - - Ing0:

"Frankeee! Din lille fucker Franke!" Haha

#4 - - CJ:

Pusher II, I Kina käkar de hundar och Gamla män i nya bilar är riktigt bra.



Jag behöver zombiedroppar.

#5 - - Lolita:

Riget! Diskarna är mina favoriter. Och Lillebror!

#6 - - Lolita:

Apropå CJ's danska filmförslag - Blinkande Lyktor. Å, så bra.

#7 - - Alina:

Nighty night:)

#8 - - Babbidesign - [Design & Foto]:

Hejsan! Om intresse finns för ny design till din blogg är du välkommen in till mig :)

#9 - - S:

CJ:

Jag tar några just nu. Har sett dina tre, har du sett ambulansen, pusher 3 och adams äpplen? annars tror jag de hade fallit dig på lilla läppen.



Lolidaah:(som du måste heta på dansk eh?)

Nästan alla är favoriter i Riget, fan vad frälst jag är i den här serien. Ikväll såg jag när Helmer åkte till Haiti för att träffa häxdoktorer och komma över dropparna.

"Fråga han där borta, Harry Belafonte i den konstiga kavajen"

Blinkande lyktor är en favorit också, har den i en mini-box med madsen. För övrigt en av vår tids stora skådespelare.

Hmmm, har jag nämnt att jag gillar dansk film??

#10 - - S:

Förresten cj, jag tar tillbaka -jag tror inte du gillar budskapet i adams äpplen din gamle satanist. Men rolig är den=)

#11 - - CJ:

Ambulansen och Adams äpplen är helt nya för mig. Får jag kolla upp. Pusher III har jag sett. Även om scenen med horan som fyller år var väldigt bra, så tyckte jag inte helheten var lika intensiv som de båda föregångarna. Jag var nog inte lika fascinerad av huvudpersonen.

#12 - - Lotten Kalenius:

Stheööwe (massa ö:n och h:n så blir det danska av det). Jo du har rätt... Men jag jag gillar fan i mig inte den där jobbiga inkompetenta glasögonprydda idioten som stjäl huvudet. Han är mycket irriterande. Som kvinna ryser jag i hela kroppen när han är med i en scen.

Säg inte att du äger en sån där lam skådespelarbox? Hugh Grant-boxen, Keanu Reeves-boxen etc? Hu... Däremot är jag lycklig ägare till Lars von Trier-boxen med trilogin Europa, Epidemic och Element of Chrime. Den är fin...

#13 - - Alice:

Stolt dansk! :D

#14 - - Jack:

grym blogg :)

händer idag ?

#15 - - Dilan Amin:

trevlig kväll ;)



Kram!

#16 - - S:

CJ:

Ettan gav faktiskt mig minst intryck.

Trean gillar jag mest för skildringen av det återfallet. Men tvåan är ju makalöst bra.



Lotten:

Håller med, hatar honom jag med. Och då har han väl lyckats i sin rolltolkning? En vidrig typ.

"Säg inte att du äger en sån där lam skådespelarbox?"

Guilty as charged.

"Däremot är jag lycklig ägare till Lars von Trier-boxen med trilogin Europa, Epidemic och Element of Chrime"

avundsjuka.



Alice:

Det anade jag på din sprudlande fantasi.

Jack:

Tack. Vete fan vad som händer idag. Är kallt som satans och jag eldar i kamin som en annan torpare.

Dilan:

Detsamma.





Till top