Titelmästare

Böcker / Permalink / 12



De där polackerna nu igen...



Så mina vänner..
Idag fick jag äntligen tag på Vader Lp:n Reign Forever World och Ep:n Blood på samma cd till det överkomliga priset 160 spänn. Med tanke på vilken hög nivå Vader håller på sina Ep:s är detta koncept något som borde vara standard. Nu är min samling vad gäller Vader under 2000talet komplett, vilket är min favoritera. Just för den renare ljudbilden.




...och den där Fante nu igen.



Nog om detta, det var ju nåt helt annat inlägget skulle handla om. Jag läser sparsamt och med andakt John Fantes Vänta till Våren, Bandini.
Precis som Ristat i Damm och Drömmar från Bunker Hill är den superb och jag vill inte att den ska ta slut. Men vad fan är det för titel Vänta till Våren, Bandini??
Helt jävla värdelös, vilket helt osökt för mig in på vad själva inläggstiteln syftar på...




Och så Howard såklart...Idel upprepningar. Men åtminstone en ny bild...



...just det, Robban nu igen.
Läser en novell nästan varje kväll och njuter gott och väl. Vilka stories.
Och vilka novelltitlar!
Snacka om att göra innehållet rättvisa och vice versa...


The Dream Snake

Dead man´s hate

Rattle of Bones

Out of the Deep
(en titel som för övrigt återknyter till Vader)

Restless waters

The Dead Slaver´s Tale

Dig Me No Grave

The Children of The Night

The Dweller in the Dark

Worms of the Earth
(en favorittitel!)

One Who Comes at eventide

...Ja listan kan göras längre.
Vi har varit inne på det där tidigare, min beundran för en bra titel, kolla H Ä R
Men jag väljer att avsluta med en av mina favoritdikter i boken.
Titel och hantverk på allra högsta nivå;





To a Woman


Though fathoms deep you sink me in the mould
locked in with thick-lapped lead
and bolted wood
Yet rest not easy in your lover´s arms
Let him beware to stand
Where I have stood

I shall not fail to burst my ebon case
and thrust aside the clods
with fingers red
Your blood shall turn to ice
to see my face
Look from the shadows on your midnight bed

To face the dead
he too
shall wake in vain
My fingers at his throat
your screams his knell
He will not see me tear you from your bed
and drag you by your golden hair
to Hell


-Robert E Howard, American Poetry 1933-



#1 - - Ing0:

nu blir det en eller ett par Pripps blå såhär en måndag! Hah. Tacka ledigheten för det! ;)

#2 - - pål:

Undrar om jag läst en bok av den där Fante någon gång för typ jättelänge sedan. Handlar en av romanerna om hur han är fattig och lyckas få in sina noveller i någon tidskrift och käkar apelsiner? Den handlar väl om annat också, men jag kommer inte ihåg...

#3 - - Lolita:

Jag säger det igen: Han ser ut som Jarl Kulle. Och det, min käre vän, är något bra!

#4 - - S:

Lotten:

Det låter som att våren är på väg där uppåt. Global warming?



Pål:

Ask the Dust- Ristat i Damm är det du syftar på. Efter jag läste den upptäckte jag att jag hade den nedladdad och skulle glutta lite. Han den där colin farrel fladdrade med pecken och salma hayek visade busken i vågorna och den var så dålig så dålig att jag trodde jag skulle spy men istället stängde jag av. Börja med vänta till våren bandini sen läser du om Ristat i damm och sist Drömmar från bunker hill. Du ska!

Ingo:

Mariestad här som avslutning på ännu en enormt produktiv natt av skrivande.



I WILL BRING THIS WORLD TO ITS KNEES!!!

#5 - - CJ:

Har den filmats? Fante vägrade ju sälja filmrättigheterna till sina böcker, efter en rutten filmatisering av något av verken. Jag tycker det är intressant hur mycket bröderna Coens makalösa Barton Fink påminner om Fantes liv.

#6 - - svensson:

Howards titlar: "Dig Me No Grave" låter som en western och han skrev sånt också - och ändrade ibland westernstories till Conandito eftersom Weird Tales betalade bättre.



Det var typ bara att ändra lite namn, ändra lite miljö ändra lite detaljer, och vips hade cowboyen blivit Conan.

#7 - - S:

CJ:

Ja tyvärr... Dödsboet jagar stålar kanske?

Jag vet inte hur du tänkte dig huvudpersonerna, men personligen såg jag inte pretty-boy farrel eller tuttlisa hayek framför mig...

Sedan är den väldigt tillrättalagd och har en helt annan vinkling än boken. Utan existensberättigande är ett av orden som dyker upp.



Svensson:

Robert sålde röven som alla andra.

Men visst är det en apgrym titel?

Låter som något Lemmy hade döpt sin låttexter till,



"Punch that clock

Born a slave

All that´s true baby

But

Dig Me No Grave"



...och så lite tung basgång på det;

bada-bam-bada-bam-bam





#8 - - pål:

S: "Du ska"? Okej, bara att lyda då...;)





CJ: Men han sålde röven med stil :)

#9 - - S:



hahaa! det är bra det Pål, lydig rimmar ju på lycklig som min chef brukar säga.



Jag gillade din novell Den Nostalgiske Guden, och tack vare min fallenhet för chomsky är jag helt med på ditt patos och engagemang i berättelsen.



Inledande citatet var pricken över I:et.



#10 - - CJ:

"I WILL BRING THIS WORLD TO ITS KNEES!!!"



Heja!



Pål - Det var inte jag som sa att han sålde röven, men jag håller med dig lik förbannat. Det är bara naivt att tro att man inte behöver sälja. Det handlar om hur man gör det.

#11 - - S:

"Det är bara naivt att tro att man inte behöver sälja. Det handlar om hur man gör det."

A M E N

#12 - - Pål:

CJ: Jag får väl komma ut som dyslektiker eller nåt...Nu ser jag att det var mr S som skrev det. Jag säger dock amen till er slutsats jag med.

Till top