Rökfrihet

Allmänt / Permalink / 10



Cigg i näven, gott sällskap och Ringnes pils I en park. La dolce vita - Oslo style...



Så mina vänner...
Min lilla brevvän lotten skriver på sin blogg om hur coolt det är att röka, och visst fan är det så. Det var väl en av flera orsaker till att man drog de där första blossen för länge sen. Kolla snubbar som Slash, Lemmy eller Jack Nicholson i Gökboet. Folk som tänder en cigg ser helt plötsligt lite vassare ut, det kvittar hur fuckade de egentligen är i skallen.
Själv saknar jag definitivt självbilden av mig med en cigg i flabben, mer än själva ciggen.

För egen del är rökandet eller tanken på det så tätt förknippat med vissa saker,
inte bara fest som bilden ovan, det var också något att syssla med när man stod och väntade på någon, när man inte kunde sova, när man tog morgonkaffet, när man precis öppnat sommarens första riktiga pilsner på balkongen, när man pratade i telefon, när man åkte bil långa sträckor -antingen kopiös rökning i bilen med hög musik, eller njutningsspäckade raststopp.

Men samtidigt, var i skåne ikväll och hämtade upp en fyrhjuling med en kompis. Vi stannade vid ängelholmsgrillen på vägen tillbaka och hånlog åt rökarna som stod där skamsna, frusna och stampade utanför.
"Fan det är märkligt"; sade jag, "kom du ihåg bara för ett år sen hur vi höll på och snacka om hur fascistiskt det var med alla rökförbud och hur vi såg vår rättighet att röka som något av det viktigaste som fanns. Och nu tänker man bara så jävla skönt det är att slippa. Det är den egentliga friheten  - att vara rökfri, fast det fattade man inte då."
"Kan du inte hålla käften, så vi kan beställa någon gång", sade kompisen.



Jag vill också ha en logo!



Fick hem Viking Raids, Unleasheds best of 1991-2004 och fan vad nykär jag är.  Jag är imponerad av hur mycket som stämde redan från början, även om det såklart blev bättre. För övrigt ett fenomen bandet delar med två andra favoriter i dödsgenren (morbid angel, entombed).
Det finns ingen återvändo, jag måste införskaffa mer gamla plattor. Rent nödvändiga verkar de senaste skivorna vara, en omedelbar favorit blir låten Winterland, liksom Destruction som handlar om... ja, gissa själv;


From Isengard
The Uruk-Hai march off to war
For Destruction of the race of men
A new power is rising
Its victory is at hand
There will be no dawn for men




En rå, hamrande och vacker krigshymn i all sin brutalitet. Det du Enya, din gamla gärdsmyg.




#1 - - Lolita:

Du har rätt, rökförbuden på krogen är bra. Man ska fan inte vara tvingad att stinka gammal fimp bara för att man ska umgås med folk. Jag hatar när mina kläder (eller ännu värre - håret) luktar rök, och hänger gärna ut kläderna på vädring på balkongen.

MEN. Det ligger så mycket du säger i det där med själva känslan, säkert någon naiv, fånig, romantiserad bild av både vardagsrökning och vardagsdrickande. Jag menar, se bara på Humphrey Bogart i scenen i Casablanca där han säger "Of all the gin joints in all the towns in all the world... she walks into mine." Det hade inte varit samma sak med en polkagris och ett glas saft.

Nu blev det en sjujäklas kommentar av mig här, men gemene mans fascination för det självdestruktiva kan inte sluta att intressera mig!

#2 - - S:

"Det hade inte varit samma sak med en polkagris och ett glas saft."

hahaa, sant. Jag tänker bara på alla gånger jag skrålat med Sparrer;

"The Job I do is boring

They all hate me anyway

The days are long, the nights are just

an alcoholic haze

The weekends come and go

Nothing different, nothing new

I smoke because I need to

And I drink because theres nothing else to do"



Romantik eh?

#3 - - Ing0:

Själv var jag mer av en snusande bondröv istället för den rökande typen. Slutade på tio års jubileumet, men kan fortfarande sakna den där frätande klumpen av tobak i käften. mmm ;)



Trevlig helg!

#4 - - svensson:

Jag tycker ungefär som du: kul att en gång ha rökt, skönt att man slutat...



Att ta en cigg var (och är) liksom en gest, säger mer än tusen ord. Förutom att det alltid fanns läge för en cigg som du säger.



De gånger jag saknar en cigg är sent på kvällen och man sitter och är kreativ, men inte orkar äta eller fika. Och så har vi ju festliga tillfällen, men då får man låta sig bjudas och bli en sån där feströkare man förr föraktade...

#5 - - Lotten Kalenius:

Svensson:

Föraktar du feströkare? Jag är mer den som föraktar rökare som försöker sluta, men säger att de "bara ska feströka"... Jag har sett alltför många exempel på folk som trillat tillbaka (inklusive min käre far) för att ha respekt för DEN sortens feströkare. Annars är måttlighet något att respektera. Jag kan aldrig vara måttlig.



Ingo:

Doften av snus är ljuv! Men jag kräks av att ha klumpen i käften. Ewww.



Stewe:

Bra låttext! Haha. Vad heter låten?

#6 - - S:

Ingo:

Frät är bra.



Svensson:

"De gånger jag saknar en cigg är sent på kvällen och man sitter och är kreativ, men inte orkar äta eller fika"

Jepp, det är tuffast.



Lotten:

"jag kräks av att ha klumpen i käften. Ewww"

Kul sexliv du måste ha.

Den muntra sången ifråga heter

I Feel A Death Is Coming On

Med cock sparrer.

#7 - - Mr Holmström:

Gudarna ska veta att jag försökt och försökt, men det känns inte som att det är jag utan den där jävla cigghelvetet i käften!

#8 - - S:

Holmström:

Fall inte för grupptrycket - fortsätt rök för fan!

Du är ju förläggare och då måste man ha en cigg, alternativt en cigarr i mungipan när man säger;

"Ring inte oss, vi ringer dig"



#9 - - Lolita:

Kära Stewe... Snusklumpar och snoppklumpar är inte samma sak. Å andra sidan... Om snoppen är mer som en klump än som en träpåle kan jag kanske bli lite kräkfärdig av att ha den i munnen, så du har väl rätt egentligen.

#10 - - S:



Kära lotten:

Det jag syftade på var snopptoppen, pga att jag har hört ollonet kallas just för klumpen, löken och så klart i malmö:

Donet.



Ollonet är alltså det som sitter längst ut på "pålen" alt. "pinnen" alt. "kvisten", och är förhoppningsvis inte alls lik en prilla.



Mvh Malena Sundin.

Till top