Regntunga Skyar

Serier / Permalink / 0



"Eighty years ago in my mother russia,
at the palace of prince Yussupov
I was poisoned, shot, hurled into the frozen Neva.
But in those icy waters
the Serpent called to me.
He bade me rise - Bade me fulfill my purpose.
In visions of a world transformed
by Holocaust and Fire
He showed me what that purpose is.
It is my destiny to preside over the
fall of Humankind."




Ja man måste ju göra paus i skrivandet.
Allt novellarbete gör att jag inte gärna sätter mig med en bok, känns som bokstäverna dansar tango efter timmar stirrande på skärmjäveln.
Det får bli Will Eisners Spirit istället, snubblade över Alvglans gamla utgåva. Lite för blaskiga färger, föredrar den i läckert svart-vitt.
och så Hellboy. Det gick en konstig väg; via den hejdlöst underhållande rullen Hellboy 2: The Golden Army via c j h till spin-offen BPRD till att nu slutligen börja läsa första albumet; Seed of Destruction. Jag drog mig inledningsvis för att jag inte gillat det jag sett av Mike Mignolas kantiga tecknarstil, men är inte sämre än erkänner hur fel man kan ha. Som så mycket annat vackert, behövdes bara lite tillvänjning.




Bilden här ovanför visar Mignolas speciella förmåga att skapa tät stämning genom att använda ljust och mörkt i teckningarna. Typisk känns också den olycksbådande statyn bakom HB och det stillastående men ändå väldigt rörliga, i bildens symmetri.
Jag slukar!





Sen är ju några dokumentärer inte helt fel. Så här  är ett tips, även om man hört det mesta tidigare så bjuder den på idel trevliga igenkännande.





Till top