Demilitariserad Zon

Serier / Permalink / 6






DMZ är verkligen fantastisk.
Tack vare en överraskande slant extra kan jag beställa vol. 3-5 liksom The Filth av Grant Morrison. Lika bra att bunkra upp när man kan.
Nu ska jag läsa vidare, med lillbebis på kaggen och Devils Whorehouse i lurarna. Den sistnämnda är något för alla abstinensskakiga danzigfans.
Svedalas egna onda elvisar.







#1 - - Pål Eggert:

Hmm, får kanske ta och läsa om mina DMZ i sommar. Kul att du gillade den serien. Såg på eskapixbloggen att du frågade CJ om Jonah Hex. Även jag är väldigt förtjust i Jonah Hex med manus av Lansdale och teckningar av Tim Truman (han med grimjack, om du läste Maxx) Jag skulle gärna läsa mer av Lansdale om jag hade tid. Han är kärv som en isländsk saga, men samtidigt humoristisk. Till svenska finns översatt en deckare av honom, Mucho Mojo, som var trevlig läsning, mycket för att han har ett ganska socialrealistiskt anslag och lakoniska repliker.

#2 - - stewe:

Ja både du och cj pratade så gott om dem så att jag var tvungen att kolla läget.

Det låter trevligt, jag minns grimjack som en trevlig, skönt snurrig serie, men mina maxx är försvunna sedan länge trist nog.

#3 - - CJ:

Maxx var en tuff tidning. Hade mycket bra grejer från First Comics. Och såklart Ranxerox!



Lansdale är en duktig pulpförfattare. Jag tycker aldrig han lyckas få till något helt klockrent, men han är bra nära ganska ofta. Många gånger har han jättetunga inledningar, bara för att ramla ned i klyschor på slutet. Hap och Leonard-sviten, varav Mucho Mojo är nummer två tror jag, är helt klart läsvärda. Pulp raktigenom.

#4 - - stewe:

ranxerox minns jag som grym!

maxx kändes övermoget vuxen på sin tid, jag fick inte köpa den på macken.

nästan alla mina horstblaskor är borta efter flyttar och utlån till opålitliga jävlar. de bevisar väl att han kunde konsten att göra en tidning den där horst... eller åtminstone omslag.

har kvar mina samurai, några ex epix och av 2000+ (med "bojkottad av konsum" på omslaget)



För övrigt så är Devils Whorehouse Blood and Dust en suverän platta; hårtbankande misfitspunk och ylande mörk blues. Inledningsspåret Oceans Turns to Blood sätter tonen direkt.

#5 - - H:

Maxx, ja...den minns jag. Däremot var väl Maxx den tidning jag tyckte minst om i Schröders serieimperium. Den och så 2000+. Jag gillade Epix bäst när det begav sig men så här i efterhand, när jag fortfarande plockar upp en och annan Schrödertidning tycker jag nog Pox är den titel som håller allra bäst. Tung Metall är heller inget vidare retrospektivt, då tycker jag bättre om Karl G. Jönssons föregångare: "Pulserande Metall". Tyvärr kom "PM" bara ut med fyra nummer innan den lades ned 1984. "Pulserande Metall" hade en rolig mix med serier av Moebius, Voss och artiklar om rockmusiker och konstnärer.

#6 - - s:

jag gillade nog 2000+ mest. sen får jag hålla med om vad du skrev på din blogg, Horsts förord är största behållning idag.

Till top