Irrväg

Dikt och Rim / Permalink / 0

 

 

 

 

Gå inte nära vattnet

För där i porlet spelar bockfot

Kall och blek i natten

Hörs bäckahästens lockrop

 

Gå över morän och över fält

Akta dig för snår och skog

För därinne slipas kniven svält

Därinne vädrar bestarna efter blod

 

Jag skaver av skinn emot sten

Framför min väg faller stam på stam

I vanmakt trampar mina ben

Jag springer men kommer aldrig fram

 

Du gav mig drömbuketten mor

Men i mitt mörker ingen stig

Jag sökte far

Jag sökte bror

Sju vissna blomster i midsommartid

 

Löp ett gatlopp av oförrätter

I månskärans grin förutan nåd

Jag rusar i blindo genom nätter

När hjärtat till sist bultar allt för hårt

 

Ingen rodnad över klarblå sky

Ingen morgon dagas efter sådan natt

Genom dimma

Och genom sly

Jagar alla djävlar mig tafatt

 

Är jag dömd att irra en evighet

Denna cirkelväg utan slut

Vad är mardröm

Vad är verklighet

Jag söker och söker men hittar aldrig ut

 

 

 

 

Till top