Novellen Köldfödd

/ Permalink / 10

Kom med in i skogen en sväng...




Ja, en ny novell för allas och ingens ögon, upplagd i sju delar här nedanför.
Var först tänkt som ett bidrag till Eskapix men blev redan inledningsvis för lång och skickades därför aldrig in. Har istället fungerat som en övning rent skrivtekniskt som jag slipat på när tid blivit över.

Hade först en tanke om att ordna den i pdf-fil och lägga upp den för nedladdning, då jag själv inte är särskilt glad över att läsa något längre på skärm. Men tekniken, eller rättare sagt brist på teknik satte en massa käppar i hjulet. Vi lär nog aldrig bli helt sams, jag och datorerna.

Ett tack till min vän Marcus Mackan Andersson som gav bra och konstruktiv kritik än en gång. Och tack också till Ingo för en avgörande och uppmuntrande känga i skinkpartiet som fick mig att lägga upp den till sist.

Vad vore världen utan er skåningar?



Relaterade Länkar:

Gamla Noveller

Skaparkraft


#1 - - Ingo:

Kör hårt bara!

#2 - - Ingo:

Förövrigt är det en jävla bra novell glömde jag ju skriva.

#3 - - Pål:

Det skall bli spännande att läsa.

#4 - - Alice:

Jag är i total chock. Jag älskar den samtidigt som något inom mitt mammahjärta säger att jag inte kan älska en novell som slutar på det viset. Men jag gör det. Älskar.

#5 - - Ingo:

Stewe man! Hör av dig på msn. Tydligen blev jag missinformerad angående evenemanget i Unnaryd. Det var ju faan inte denna helgen. Gaah !

#6 - - CJ:

Riktigt bra. Starkt och välskrivet. Skriv mer. Mer. MER!

#7 - - S:



Till alla:

Tack för de fina orden, jag är rörd och lite skakad.

#8 - - Pål:

Okej, nu har jag också läst den. Egentligen var det en väldigt enkel historia. En familj lever ensamma i en stuga, deras liv är karga och arma. När de tror att det skall bli bättre blir de dödade av monster.

Men sen har du byggt ut beståndsdelarna på ett underbart vis. Den isolering som kunde frambesvärjas med öde slott, avsides liggande gårdar och liknande har du omvandlat genom en social och ekonomisk isolering (elbolaget trilskas, Olav fruktar omgivningens hån och fördömelse). Språket var lika bra i hela novellen som i det där lilla stycket jag läste för några bloggposter sedan. Den där jävliga kylan, granarna som bildade tak, frostsprängda träd; prosa som godis :) Personerna begränsades förstås av novellformatet men etablerades snabbt och kändes bra. Hela novellen var oerhört sorglig. Du blir bara bättre och bättre. Jag vill läsa en roman av dig.

#9 - - H:

Fan, du blir bara bättre och bättre. Jag sätter stor ära i att fått publicera dig jämte CJ Håkansson, Camilla Jönsson, Gunnar Blå och Karl Smuts.



Keep up the good work!

#10 - - S:

Pål:

Tack, så roligt att du gillade den.



HH:

Äran är helt på min sida, att bli publicerad i din eminenta pulpgranat till tidsskrift!

Till top