Det Grymma Landet

Film / Permalink / 2






A-a-aaatchi!
Avundas verkligen inte gräs/pollen/och dylikt- allergiker som går igenom det här stup i kvarten den här årstiden - att knalla runt med skallen full av vadd, rinnande näsa och igensvullen strupe. Och så ska solen gassa som aldrig förr, som en jävla vagel i mitt öga.
En fördel dock med att ligga förkyld och oja sig är att man utan skam kan kränga en liter glass, vitlöksångande maträtter och kolla på film fast det är fint väder ute. Helst filmer man redan har sett, det kräver minst ansträngning och känns nästan som att hälsa på en gammal bekant.
Igår såg jag om The Ice Storm. En film om kyla på mer än ett sätt.
Sen klämde jag The Punisher som var minst lika usel som väntat, för att slutligen däcka av till underhållande Rise of The Silversurfer.







Ikväll är jag sugen på att se om Badlands ("det grymma landet" på svenska), men kan inte lokalisera den. Ligger den kvar i någon flyttlåda? Är den utlånad till en sån där pajsare som aldrig lämnar tillbaka vad han lånar? Vem vet.
Martin Sheen och Sissy Spacek spelar de bonnie and clyde minnande karaktärerna i denna suveräna rulle från sjuttiotalet som fullständigt knockade mig första gången jag såg den. Sissy var så bra i just Carrie, Badlands och Loretta.
Något autentiskt i hennes ögon.





#1 - - CJ:

Badlands är riktigt bra. Det är trist att Den tunna röda linjen inte levde upp till förväntningarna. Jag gillar också Spacek. Dels är hon vacker med med sin spröda, lite eteriska stil och hennes intensitet har verkligen inte försvunnit, kolla bara på The Straight Story. Kraften som kommer från henne känns som den kommer från livets baksida. Det är svårt att hitta nutida skådespelare att tycka om, nästan allesammans ser ut som ken eller barbiedockor och har ungefär lika mycket utstrålning som en använd tepåse.



Jag gillar den gamla Punisher, med Dolph och Krabbe. Den är stenhård. Bra regi, manus, foto och rollprestationer, samt mängder med våld. De nya filmatiseringarna är katastrofala.

#2 - - stewe:

jag kommer ihåg gamla punisher, på tal om en film jag inte sett den sedan tonåren. Om jag minns rätt så var den totalförbjuden av svenska totalitära filmcensuren och jag tror jag såg den samma helg som jag såg mad max första gången. tyckte dialekterna var knepiga på sistnämnda otextad.



Bra skrivet om spacek. av dagens skådisar gillar christina ricci skarpt, liksom Jennifer Jason Leigh. Jag fastnade för jennifer i den oerhört grymma rullen Horungen (bastard out of carolina)som var en av de första jag såg henne i. Fruktansvärt stark rulle.

annars är det mest gamla tanter som Judi Dench och helen mirren. i fjol imponerade maggie gyllenhaal i sherry baby.





Till top