Wincent

Dikt och Rim / Permalink / 0

 

 

 

 

arkitekten hånlog

och vred sina händer

den snåriga stigen blev till en

motorväg av kvicksand

 

 

skyskrapor av elfenben

trapphus av kristall

och väggar släta som teflon

omöjliga att bestiga

 

 

vi kunde bara

beskåda och beundra

hur de andra nådde

högst mot himmelen

 

 

vi byggde

egna världar

i dammet och leran därnere

och vi vaktade på våra revir

det var allt vi ägde

och allt vi var

 

 

en tid förledd

och en tid förspilld

alla år som bara väntades bort

alla tomma tömda gram

och fulla halsar

står för alltid

 ristade i damm

 

 

ibland

som över axeln

eller som på håll

kunde jag ana hur de pekade

och skrattade

högt däruppe på estraden

när vi slog varann i spillror

för smuts och sprit

 

 

men när de gick förbi oss

där vi satt

för allas åskådan

och för allas skam att se

nog skyndade dom förskräckt

på sina steg

 

 

att fördriva ledan

och ta sjok ur tiden

att alltid vänta på att något

skulle komma i min väg

 

 

en tids förströelse

att svettas ut

ett annat andetag mot mitt bröst

 

 

ett sårskavt knä

och en kram god natt

två späda armar

kring min hals

två orädda ögon som ser sånt

jag sedan länge glömt

 

 

och jag vet

att allt det vackra i vansinnet

har ett namn

 

 

 

 

 

Till top