Arkiv X

Film / Permalink / 7

 

 

 

 

 

 

Så mina vänner...

När muren slutligen föll, och när kommunismens totalitära strupgrepp släppte taget från östblockets hals, stod Amerika och deras västliga axelmakter plötsligt utan den stora Fienden. Ett visst försök att hålla kvar ryssen som ärkeskurk gjordes, främsta kandidat var den ryske ultranationalisten (nyspråk någon?) Vladimir Zjirinovskij som i slutändan inte åstadkom mycket mer än att framfusigt försöka få en svensk tevereporter i säng. Den ryska organiserade brottsligheten var ironiskt nog huvudkandidat två, då den hastiga övergången från kommunism till kallhamrad kapitalism var just vad som skapade maffiaväldet.

Ännu hade inte den muslimska araben uppfunnits som den Nya Fienden i rödingarnas ställe, (även om de första svartmuskiga terroristskurkarna för all del dök upp i populärkultur och media) och för första gången på årtionden vändes istället den ständigt konfliktsökande amerikanska blicken inåt - nagelfarande och misstänksam.

 

 

 

Det lyftes fram gamla journalfilmer, där bland annat LSD testas på intet ont anande soldater. Allmänheten fick kännedom om atomtester på lokalbefolkningar och användningen av agent orange i Vietnamnkriget, växtgifterna i vattentäkter mfl skandalliknande övergrepp. Den gravt rasistiska och krigshetsande propagandan från både nyhetssändningar och tecknad film under första och andra världskriget drogs fram i ljuset.

Incidenter som  Waco och Ruby Ridge framställde myndigheterna i ytterligare dålig dager, och Frågetecken kring Oklahomabomben hjälpte till att vidga klyftan mellan gemene man och styre. Plötsligt fanns fienden mitt ibland oss och inte som ett externt, opåtagligt hot. En person som Theodore Kaczynski ansågs av många som ett hot mot den inre säkerheten, medan andra ansåg att det var myndigheterna själva var en fara för sin egen befolkning. I radikalare dissidentkretsar sågs Kaczynski inte sällan som en hjältefigur.

 

 

 

 

I denna paranoians guldålder, damp Arkiv X (eng. X-files) ned som en hemmagjord bomb och bevisade än en gång skräckens/fantastikens osvikliga förmåga att fånga samtidens underliggande strömningar.

Det blev på många sätt OK, ja nästan modernt, att sturskt ifrågasätta maktstrukturerna, inte bara kring flygande tefat, utan företagsvälde, bilderbergggruppen och den enorma krigsmaskinen som matar världen med blod och lidande. Frågan är om fenomen som Sanningsrörelsen (runt 9-11) och vaken.se varit lika stora utan x-filerna?

När Arkiv X började gå på tv4 var jag något för överårig för att Oförbehållslöst låta mig svepas med och hänryckas till fanatiska proportioner, som många yngre omkring mig gjorde. Jag hade på allvar fastnat för mörkare grejer som Hellblazer, Taxi Driver och Twin Peaks åren tidigare. Folköl, punkrock, Morbid Angel och ultravåld a´ la clockwork stod numera högre på agendan än DC & marvels trikåhjältar och teveprogram om roswellteorier. Men samtidigt följde jag serien slaviskt, och gillade den skarpt. Åtminstone de första åren, upp mot säsong 4 och 5 blev tittandet alltmer sporadiskt för att sedan upphöra helt.

Men just de där första säsongerna var helt enkelt det bästa i teveväg man kunde finna under nittiotalets början, utan någon större konkurrens förvisso. Men det har de senaste månaderna varit en fröjd att se om de två första säsongerna – för första gången sedan det begav sig. Och inte bara av nostalgiska skäl. Kvalité håller helt enkelt.

 

 

 

Men första säsongen av Arkiv X är på många sätt trevande, flera av avsnitten känns onödigt tillrättalagda och upplägget är något stelbent, som det gärna blir i den här formen av underhållningsserie.

I teveserier som Deadwood eller Sopranos både lever och dör karaktärer, de utvecklas och invecklas, persongalleriet är brett och intrikat uppbyggt. En stor konstnärlig frihet har givits upphovsmännen/kvinnorna. Ett sådant koncept kräver en aktiv åskådare, att se ströavsnitt duger inte, utan man måste följa hela serien från början till slut för att uppfatta alla nyanser.

Arkiv X är fyrtiominuters avsnitt som gjordes för att fånga upp så många tittare som möjligt, helst actionsugna köpstarka tittare. (med detta sagt att upphovsmännen verkligen lyckades göra sitt bästa ändå)

Konceptet bygger på förhållandet Fox Mulder – Dana Scully, två motsatser som ändå dras till varandra. Agent Mulder är en smått paranoid besatt snubbe, som till varje pris vill tro och som inget hellre vill än att veta sanningen, den sanningen som myndigheterna döljer för allmänheten. Agent Dana Scully är motpolen, den rationella skeptikern, som försöker finna en vetenskaplig grund i x-akter som handlar om allt från varulvar till mordiska datasystem.

Medan Mulder i David Duchovnys gestaltning mest liknar en förvuxen skolpojke med entonig röst, är Dana Scully desto intressantare. Dels ur ett rent estetiskt perspektiv, då hon har den där korrekta-men-stygg-bibliotekarie-looken, men allra främst för skådespelerskan Gillian Anderssons utstrålning och närvaro i rollen.

Därför är det tröttsamt att se hur hon förringas till en ufo-jagande variant av dr Watson, som förutom att agera motsats till Mulders passionerade sökande, mest står bredvid och imponeras av dennes kunskaper och infall.

Sen irriterar det att så mycket av fenomenen och företeelserna måste analyseras och dissekeras, få saker lämnas till tittarens fantasi om man jämför med exempelvis ovan nämnda Twin Peaks. En annan black om foten är såklart Scullys roll som den evige skeptikern, det håller liksom inte att ena avsnittet tampas med maskar som styr folks hjärnor (i det The Thing-inspirerade avsnittet Ice) och i nästa episod vara fullständigt paff att det existerar övernaturliga eller märkliga saker.

 

 

 

 

Mitt gnäll till trots innehåller säsong 1 en hel drös sevärda avsnitt, och några riktigt jättebra. Jag vill speciellt nämna episoderna Squeeze och Tooms, om en riktig obehaglig figur som har en benägenhet att krypa runt i ventilerna och käka upp levern på folk. Och så Genderbender, ett avsnitt som bland annat utspelar sig i ett par mystiska grottor, som i sin formgivning för tankarna till HR Gigers mer vaginalfixerade konstverk. För att inte tala om de genmanipulerade och genomelaka töserna i episoden Eve. Sen är bifigurer som cancermannen och the lone gunmen helt oslagbara för helhetsintrycket.

 

Arkiv X äsong 2 är mestadels usel de första episoderna; Scully är kidnappad och en solokvist Mulder håller inte till en teveserie. Kronan på verket är ett osannolikt uselt avsnitt där Mulder nöter sänghalmen med en vampirella i ett brandskadat Los Angeles.

När väl Scully gör entré ånyo, lyfter dock serien skyhögt. Avsnitten som radas upp därefter går från dugligt sevärda till superba; en snubbe som samlar på dödas naglar, ett högstadium styrt av satanister, Vodoo och zombies på en militärbas, en stad byggd på freakshoweri och så kackerlacksägg som läggs under huden i den magstarka episoden F. Emasculata.

En klädsam humor får en större framtoning, det känns som att tyglarna är lösare –allt behöver inte förklaras- och Scully ges större utrymme för att utvecklas till en karaktär bortom den begränsade skeptikerrollen. I kväll kickar jag igång säsong 3.

 

 

 

 

 

#1 - - Mackan Andersson:

X-files! Som jag DYRKADE den serien!



Jag kom dock att tidigt identifiera mig med just The Lone Gunmen (jupps. Nörd.) och satt sedan och väntade i säsong efter säsong på att de faktiskt till slut skulle få lösa något eller få klarhet i något.



Det gick sådär, vill jag minnas. Minns inte hur många säsonger jag följde.



Men döm om min förvåning, och glädje, när jag upptäckte att man gjort en spin-offserie av just The Lone Gunmen. Var tvungen att... eh... titta på den.



Den var naturligtvis skit. En ungdomsserie (eftermiddags-tv) där de förvandlats till tre löjliga clowner och där det övernaturliga och/eller konspiratoriska alltid fick någon slags Scoobie Doo-lösning på slutet.



The Lone Gunmen har dock ett intressant avsnitt (det första, har jag för mig) som handlar om kapade flygplan... Någon, inom något högt statligt organ, har placerat någon form av "fjärrstyrning" på ett antal flygplan, för att köra dem rakt in i World Trade Center. Allt för att använda för att starta krig mot påstådda terrorister och därigenom öka vapenhandel.



Och det här avsnittet sändes... i MARS 2001 (alltså ganska precis 6 månader innan...)



X-files på riktigt! :D

#2 - - Emma:

Gha! Du använder ett ord som usel om Arkiv X! Blasfemi! ;)

Jag var i helt rätt ålder när det kom och älskar det därför förbehållslöst än idag. Träffade tom min man pga Arkiv X (mycket senare dock).



Jag klämde visst också in Arkiv X i ett blogginlägg idag...

#3 - - Pål:

En sammansatt kritik av X-files och intressant analys av tiden och miljön den växte ur. Jag tyckte om den, särskilt avsnitten i deras meta-plott om ufon. Sedan är det en så väl genomförd laddning mellan mulder och scully. Det blir på sätt och vis mer sensuellt än skildringar av mer explicit sexualitet/kärlek.

#4 - - s:

Mackan;

Hade jag ingen aning om! Det låter som konspirationen blev till liv, och att Lone Gunmen hann före Loose Change... Håller med för övrigt, spin-offen dög inte ens att slöglo på i sina mest infantila ögonblick, örrrk...



Emma;

Intressant. Hur träffar man partners genom en teveserie? Att vara fanatiker är helt okej, men nog måste du hålla med om att serien inte höll högsta klass tvärs igenom??? Gjorde för övrigt misstaget att se senaste rullen I want To Believe häromveckan, och OJ! nog bland det mest urvattnade jag sett. På tal om blasfemi=)



Pål;

Ja! Mulder-Scully är verkligen seriens motor på många sätt. Min "analys" var väl högst personlig och inte det minsta vetenskapligt förankrad. Däremot var det kul att kolla i backspegeln och se vad man mindes runt den där eran.

Själv rådiggar jag myndighetsparanoian och konspirationsteorierna men har desto svårare för von-dänicken-vibbarna och ufo-fetischismen i många av episoderna.



#5 - - CJ:

Jag gillade bara konspirationsavsnitten, men nästan alla de andra fristående och ofta löjliga Scooby Doo-avsnitten gjorde mig mest irriterad. Undantagen är väl de du räknade upp. Serien pendlade vansinnigt mellan usel skit (knappt bättre än Knightrider) och de fåtaliga men välgjorda och spännande följetongsavsnitten.



Jag såg de första avsnitten på tv, fnissade åt dem och ignorerade därefter serien. Precis som med Prison Break och CSI fattade jag inte vad folk tyckte om. Men så blev det att jag såg konspirationsavsnitten lik förbannat, eftersom min rumskompis vid tillfället hade en stor crush på Scully. Min lusta efter revolutionsromantik fick mig att hänga kvar ett par säsonger, men till slut gav jag upp. Det blev för frustrerande att gång på gång se agenterna rusa runt med sina ficklampor och skrika att nu minsann var de nära. Oj, oj, oj, vad nära de var. Bara femtioelva säsonger från slutet.



X-files var en konceptserie (som The Fugitive) där man försökte mjölka så många säsonger man kunde ur en porös ramhandling som tillät massor av utsvävningar. Deras fall blev nog att de lurade i en massa tittare att de faktiskt hade en överhängande intrig, att X-files faktiskt var en seriös historia med en början och ett slut. Ju allt längre serien gick framstod det mer och mer som att huvudintrigen utvecklats ur ett ogenomtänkt, men välment infall, som seriens pengaräknare aldrig skulle gå med på att få ett slut på. Utmärkande för konceptserier är att ingenting får förändras.



Ett bra inlägg, speciellt din analys av hur propagandabilden har förändrats efter Sovjets fall. Träffsäkert. :)

#6 - - S:

CJ;

haha, som vanligt är du hårdast i omdöme

Knight Rider var väl liiite väl elakt? =]



Just ficklampor som sveper över en skum lokal är det första jag ser framför mig när någon nämner arkiv x... och konceptserie var just ordet jag famlade efter i min jämförelse med tex deadwood.

Jag har förstått att det är nåt liknande med Lost som jag aldrig tittat på, något mystiskt ska avslöjas men egentligen urvattnas bara säsongerna tills serien har tappat tillräckligt med tittare.



Detsamma kan sägas om komediserier, se bara vad som sker med simpsons. Vad som gör exempelvis svarte orm och the office (uk) till mästerliga var att de inte mjölkade konceptet torrt.



#7 - - Emma:

Okej då. Jag medger att jag höll på att ge upp under någon säsong som hade för många monsteravsnitt. Jag föredrog ju konspirationsavsnitten. Men som sagt, jag var kanske 16 när jag började kolla, så jag hade inte sett eller läst något liknande innan.

I want to believe var ingen höjdare, nä. Men jag var glad bara jag fick se Mulder kasta pennor i taket.



Hehe, man träffar sin partner på ett community där han kommenterar en bild man har lagt upp på The Lone Gunmen :)

Till top