Kallbrand

Dikt och Rim / Permalink / 0

 

 

 

du dömer mig

med blicken

bakom skrivbordet så trygg

men ju högre

dina hästar

desto längre fallet ner

 

du tror dig veta

hur jag funkar

att du känner till min sort

men du skulle

bara veta

jag är mer än ögat ser

 

som en strykhund

rädd för kopplet

hunsad

skymfad kröp jag där

och alla åren

i ett vakuum

har skapt mig som jag är

 

jag lärde mig

att ensam gå

och att bitas innan bett

en sökare och vandrare

som nöter vägen skevt och snett

 

jag var fri

men ändå fängslad

satt inlåst med mig själv

kokongen

vävd av taggtråd

runt allt oskyldigt och sprött

 

den bitterljuva smaken

kvar från länge sen

då rotlöshet och rastlöshet

gick som kallbrand

i mitt kött

 

du tror att du är vänlig

när du sträcker fram

en hand

men du är slam

i mina ögon

och jag spottar på ditt namn

 

 

 

 

 

Till top