Bus eller Godis?

Film / Permalink / 0






Ja vad vore alla helgons blodiga natt utan lite blodiga filmer...
Här kommer några purfärska att eventuellt vila ögonen på.



Rule Britannia!


The Children

Årets skräckfilm?
Excellent manus och majestätiskt foto. Utan att tappa i stämning backar man inte för grovt våld, svart humor och huvudpersoner som känns verkliga. Ett genuint obehag följer filmen redan från början.
Måste bara ses.






Infestation

Jag är inte så kräsen när det gäller skräckkomedier, även om mina gränser blivit allt snävare senare år. Det är helt enkelt roligt för sällan, oftast är det bara löjligt.
Det här är ett lysande undantag, på så sätt att den är rolig samtidigt som obehaglig, liksom förbannat spännande. Ena stunden känns det som en klockren komedi, för att nästa sekund få en att bita på naglarna.
Såg en massa rullar om stora insekter, stora kaniner, stora jävla havsdjur under min uppväxt - det här känns som en modern kärleksförklaring.
Jag kommer snart se den igen känner jag på mig.






The Orphan

På många sätt lider Orphan av gammal unken thrillerkomplex. Men jag smälte och lät mig svepas med trots att jag inte brukar gilla den sortens filmer. Anledningen är Isabelle Fuhrman och hennes rolltolkning i huvudrollen som Ester. Det lyfter filmen inte bara över genomsnittet, utan till riktigt jävla sevärd.







Trick r Treat

...och slutligen den minst intressanta. Jag väntade mig kanske för mycket av rullen. Flera korta skräckisar sammanfogade till en, tankarna gick osökt till gamla favoriten Creepshow och dylikt.
Men förväntningarna kom på skam, jag tycker Trick r Treat osar ironiskt hånflin a la Scream och floden av skit som följde, humorn är på låg nivå och de mörkare partierna förutsägbara. Känns plastigt snygg och helt moderiktigt paketerad inför helgen som stundar, högljutt, amerikanskt och påkostat.
Men en av de korta filmerna håller åtminstone måttet.




Till top