Oktoberhymn

Dikt och Rim / Permalink / 2

 

 

 

 

 

Hör du den röst

som bakom åsen rullar
Dov som ett hot

om krig och syndabot
Ser du den väg

som över slånbärskullar
Sänker sig grå

I dalens djupa sot

Går du med mig

den branta stigen ned
Säg då farväl

åt sol och sommarånga

Ler du som jag

då himlens hy är vred
Värms du som jag

då svala skyar gånga

 

Går du min väg

Lägg då av din glada krans
Lindad på lek

I vänligare dalar
Aldrig i den

Du uppstår mer till dans
Ivrig och röd

I tungel-ljusa salar


Sörj ej din krans

Jag flätar dig en annan
Flyende blad

Ur floras lustgårdsdörr
Den som bär höstens krona

över pannan
Drömmer och ler

...men skrattar ej som förr

 

 

Dikten Skriven av

Karl Axel Karlfeldt

 

 

 

#1 - - Emma:

Förr i tiden visste de sannerligen hur poesi ska skrivas!

#2 - - S:

Jajamänsan!

Till top