Blood In the Snow

Serier / Permalink / 5


I called upon the Gods... Not the white christ or the saints.. but the ones who meant business.
The old germanic ones with terrible names and terrible deeds. The ones who make little kids shake in fear long after the bedtime stories end.


När jag ändå beställde biografin över ett favoritband passade jag på att unna mig Northlanders Vol III och fick mig ett stycke njutningsfull läsning i vårsolen. Ett i synnerhet hedniskt och blasfemiskt album, som stinker antikrist och där munkar skinnflås utan pardon.
Där förra albumet var något av en besvikelse, kickar trean igång med  Lindisfarne, en grym och vacker berättelse om en pojkes hämnd på sin far. Däremellan en kortare holmgång för att sedan slå knut på machotendenserna med exceptionellt suveräna Shield Maidens; om tre kvinnor på flykt som bestämmer sig för att göra motstånd. Repliker som "We aren´t whores or dogs, you saxon bastard. Consider us Odin´s wolves, here to send you to your nailed god" är oslagbara.
Jag diggar verkligen hur Brian Woods förvaltar det kärva och råa i berättandet från de isländska sagorna och hur han lägger in små citat ur Vǫluspá och Hávamál på de rätta ställena. Oerhört effektfullt.




The religion of these christians teaches servitude... Silence... Utter obedience...
Torture as an honor... Pain and death as a reward at the end of it all...
Not my gods. I pray to them for my freedom, for my hapiness, to run with the wind at my back... To live like they do, I pray.
And when lightning cracks... When the sea heaves up and crashes down...
When the forests moan and the earth itself trembles under my feet...

I know the war gods from the northlands have heard me.








#1 - - Malin:

Det var kul att tredje albumet var så hårt, jag blev ganska avtänd av det andra när jag bläddrade i det.

#2 - - Pål:

Northlanders har lite svackor då och då, förmodligen för att författaren vågar börja från noll så ofta med nya personer, delvis nya miljöer osv. Den första berättelsen var jättebra och sedan gick det ner lite, men nu tycker jag att det varit en uppåtgående trend. Den senaste berättelsen, i serietidningen, om en by som barrikaderar sig mot en omvärld drabbad av pesten, samtidigt som det utspelar sig en maktkamp mellan byns starke man och en änka, är riktigt bra än så länge.

#3 - - s:





Malin: Ja, det var väl inte värdelöst men ganska ointressant.



Pål;

Plauge Widow eh? jag har sett förhandsglimtar och förutsätter att episoderna kommer i nästa samlingsvolym... Ser väldigt läckert ut!



#4 - - Ingo:

Låter ju helt underbart. Måste införskaffas...när pengaflödet vill sig. Blaha :S

#5 - - Pål:

Just det, plaugewidow. Mycket snygga teckningar och framförallt bra manus (bedömer jag i alla fall i skrivande stund, den är inte avslutad än).

Till top