Laglöst Mörker

Musik / Permalink / 3




"The title symbolises the unbound chaotic potential of that which is void of light.
The light that defines, the light that shapes and restricts.
The light by which the forces of law and order uphold their reign.
In the absence of that light lies the wellspring of Watain: in Lawless Darkness."




Det är konstigt att det var 2007 Sworn to the Dark kom, den känns fortfarande så ny och spännande när jag lyssnar på den. Samtidigt har skivan varit med mig mycket och ofta. Allra helst i skrivsammanhang.
Sworn To The Dark fick, (och får fortfarande) mig att känna mig som en del av något exceptionell, en mottagare av ett budskap till för några få utvalda. Den djuriska aggressiviteten parad med de majestätiska harmonierna slog an något som många andra band i genren bara nuddat vid. Att bandet sedan är dödligt hängivna sitt kall och sin musik kan man beskåda bland annat Här

"On June 7, Black Metal Shall Be Reborn" annonserar bandet ödmjukt via sin myspace, och syftar givetvis på stundande skivan Lawless Darkness. Jag väntar mig inte att nya skivan ska låta som föregångaren, eller att den ens ska ge likartade upplevelser. Det är ofta ett säkert sätt att bli besviken på. Däremot, efter en vecka i skivspelaren; Första singeln låter lovande. Mycket lovande.

 

 

 

 

"With this album and in all of our efforts with Watain we aim to capture

the hungry madness and glimmering purity of darkness beyond illusion,

the void that holds all yet where naught is manifest,

the primordial tomb into which all the vanity of man and his creation shall collapse:

indeed, The Lawless Darkness!
Lawless Darkness' shall be seen as a monument erected in honour of that collapse and a dedication

to all those brave souls, who have willingly dared to venture the winding paths towards it."

 

 

 

 

 

#1 - - Pål:

Du har nämnt de här flera gånger förut, jag kanske borde kolla upp dem lite närmare.

He he, jag gillade deras medverkan i skräckministeriet.

Undrar om dagens barn/ungdomar definierar sig så mycket som våra generation ofta gjorde(?) genom musik?

#2 - - Pål:

Deras framträdande i skräckministeriet höjde verkligen avsnittet :) Du har nämnt Watain innan, jag får nog kolla upp dem lite grundligare.

Undrar om yngre generationer definierar sig lika mycket som våra(?) i förhållande till musik?

#3 - - S:



Pål x 2;

Watain är svårlyssnat men ger utdelning. Otroligt stämningsfullt. Eftersom musik blivit så lättillgängligt, det är inte längre något du behöver sitta och banda på kassetter av polare eller gneta ihop stålar till, är jag faktiskt inte helt säker på att nästkommande generationer kommer ha samma förhållande till musik. Men samtidigt är ju metalskallar speciellt hängivna.

Jag kan för övrigt starkt rekomendera senaste Sweden rock magazine där watains Erik talar direkt ur hjärtat ang att medverka i tex skräckministreriet;

"Självklart finns det gränser för sammanhang vi vill förekomma i. Vi ser vår musik som helig och gör alltid en noggrann avvägning när idioterna knackar på dörren och vill bli pissade på."



Till top