Dimman Av Allt

Böcker / Permalink / 3





Bruno K Öijer är inte bara mannen som varje morgon kammar sig med en elvisp...
Han är en suverän poet också. Nedan följer tre stycken små blänkare från
diktsamlingen
Dimman av Allt:




I.

den stora
svarta fågeln
återvänder till mig
sitter på min axel när jag skriver
runt oss finns ingen ram
inte ens en tunn av silver
bara ett sorl av svalka
en bergart av tystnad



II.

jag tyckte någon kom
men det var ingenting
bara skymningen
som rättat till mitt täcke
och tapeterna sjöng
sjöng märkligt och lågt för mej
det var en natt
en natt jag inte längre minns
en natt när du måste ha
blåst ut stearinljuset
och en annan värld steg framför mej
mystisk och spännande
full av faror steg den
som en tunn strimma av rök
steg den mellan dina händer



III.

vi lämnade
varje fest sist av alla
och vi hade ingenting
bara våra unga ansikten
världen var sjuk
sjuk och stängd sedan tusentals år
röd neon föll som glöder
gatorna rann av svart
och jag vet inte vad det var värt
hur mycket som finns kvar
men det satte sej i våra kläder
satte sej i vårt hår
och vi har inte kommit hem
det är en lögn att vi kommit hem
ingen av oss kommer hem












#1 - - pål:

Läser du Öijer?! Det var som fan... Trilogin där dimman av allt ingår är suverän.

#2 - - S:





Pål;

jajamänsan, han e ju en av jocke thåströms största förebilder för bövelen!

Men högst sporadiskt, förutom Jönson läser jag lyrik jävligt sporadiskt=).

Läser dock gärna resten av trilogin om du har koll på vad de övriga 2 böckerna heter?



#3 - - pål:

"Medan giftet verkar" och "Det förlorade ordet" är de båda förra delarna. Den har också getts ut i pocket som "Trilogin".

Jag kan väl inte säga att jag läser poesi särskilt ofta heller, även om jag gör vissa försök, men Öijers trilogi är klart läsvärd.

Till top