Vad Murakami en gång sade

Böcker / Permalink / 7






Såvida vädret inte är alltför på tvären, eller om ingenting annat kommer emellan, går jag hem från mitt jobb varje dag, en sisådär fem kilometer på en enslig och naturskön cykelväg. I torsdags var det en osannolikt röd och vacker solnedgång bortom trätopparna, igår var det gråmulet med så bitande vind att jag fick vira halsduken om halva nyllet som en annan stråtrövare.
Det är nyttigt, jag får motion, tystnad och tid att tänka i ensamhet. Det ger också en viss ork till att skriva och köra igång med styrketräningen igen, fast än så länge bara sit-ups och liknande. Jag tror också det är anledningen till att den här hösten och vintern (än så länge) har känts ljusare än vanligt, och medan barn och bekanta haft både förkylningar och magsjukor har jag klarat mig undan med lite snuva på sin höjd.
Jag skrev till en vän om min huritghet och han berättade vad Haruki Murakami en gång sagt; har man ett sjukt sinne så måste man ha en frisk kropp.
Så sant, så sant.






Till top