Såna som dig

Dikt och Rim / Permalink / 0

 

 

 

 

jag ser dig stå i

rutan

med prillan under läpp

och vita släta

skjortan jimmie

var gick allting snett

 

 

stålbågade glasögon

mjuka pojkaktiga

kinder

jimmie du vet

på kåken brukar

dom knulla såna som dig

 

 

vad du ser

ser inte jag

född i en klass och

inte ett land

och idyllen som du dillar om

den var aldrig min

 

 

även jag har känt

mig trängd

att nån pissar på

mitt revir

jag har känt blodsmaken

i munnen

men det har aldrig du

 

 

på cykel

vägen hem till rucklet

förbi radhusen i

småland åttiofyra

 

 

på välsnaggade

gräsmattor

serverades kanelbullar

och hallonsaft

till såna som dig

 

 

var det något

bittert i degen

som där jäste jimmie

nåt skevt i

radhuslängan

och blev glaset fullt av drav

 

 

även jag ser ett

hot allt närmre

mot arbetsrätt

och empati

mot framtid frihet fred

och hotet kommer från

såna som dig

 

 

 

 

 

 

Till top