N.

Böcker / Permalink / 4









En av de bästa novellerna i Kings Strax efter Solnedgången var novellen betitlad N, i gott sällskap av Stum och någon till.
N. är en novell inspirerad av Lovecrafts stora idol Arthur Machen och inleds på ett typiskt Lovecraftianskt vis; en man har blivit sinnessjuk av något övernaturligt och bortomvärldsligt ont som hans arma människoförstånd inte kunde hantera. Därför är han hos en psykiatriker. Berättelsen därefter vevas på välkänt manér upp via läkarjournaler och brevväxling.
Men genom att använda tvångssyndrom som utgångsläge lyckas King inte bara trixa läsarens psyke (åtminstone mitt!) till att få en smygande lust att placera och räkna saker, utan klär också idévärlden från forna dagars berättare i en samtidsskrud som känns högst angelägen. Det är väl det som gjorde King unik vid hans genombrott; att sätta skräcken i andra miljöer än dammiga bibliotek och mytomspunna kryptor till miljöer som kändes igen. Från bleksiktiga akademiker till identifierbara människor.








#1 - - pål:

Du håller uppe bloggångan ser jag. Roligt att läsa dina läsäventyr och dikter. Jag kommenterar inte så ofta de senare men jag läser dem med många gånger med nöje. Själv har jag ledsnat lite på bloggandet. Men jag skriver på min nya roman i alla fall så lite får jag gjort. Och ser äntligen på Deadwood. Jävligt bra serie.

#2 - - s:





Det låter kanon Pål. Jag tappar stinget allt som oftast för det här, men det tar ingen större tid från annat att slänga ihop ett inlägg då och då så länge det roar mig själ kör jag på.

Själv har jag kollat Tudors säsong 1 & 2 i sommar. Trots en del mindre lyckade bitar så var mycket av det bra (blev ännu bättre i säs2)och man får sig lite anglofilisk historia på köpet. Hon som spelar Anne Boleyn är så jävla bra.

Men den slår inte deadwood=)



#3 - - fredrik:

Har King alltså skrivit bra saker sen Raseri? Detta låter dock som något att kolla upp. Den kära Lovecraft har inspirerat till stordåd förr. 8)



Stöd! http://fredrik-d.blogspot.com/2010/04/en-ny-lovecraftbok.html

#4 - - s:





Fredrik;

Jag anser att king åstadkommit en hel del bra sedan raseri... N var bra som sagt, men tappade lite på alldeles ingående beskrivning av "fasan". Vill minnas en lovecraftinspirerad novell i samlingarna Jerusalems lott eller majsens barn som var bättre. Överlag föredrar jag Kings äldre novellsamlingar, de var bitvis fantastiskt bra.



Till top