The Bad Lieutenant... Port of Call: New Orleans

Film / Permalink / 2






Få saker kan sänka min puls som snutfilmer. Det är samma karaktärer staplade på varandra, en biljakt och pangpang. Men werner herzog är en intressant regissör och gamla Bad Lieutenant-filmen är ju en modern klassiker.
I samma klass når inte den här, även om det är trevligt att se Cage i en bra roll igen. Jag anar att han fått en del privat träning de senaste åren för att på ett trovärdigt sätt gestalta en koksskalle som helt tappat koncepten.
Det är också trevligt att återse Fairuza Balk, (även om hennes roll är alltför liten ) och ser fram emot kommande Thicker där hon spelar en av de ledande rollerna.
Port Call New Orleans är verkligen en dunderfilm. En rå och direkt berättarstämning full av svart humor liksom den fascinerande miljön i New Orleans höll mig på tårna från start till slut. En del smått lynchska psykadeliska grepp som hallucinationer om Leguaner på brottsplatser är också ett plus.
Men för en gångs skull får jag säga att de sista tjugo minuterna/kvarten lämnar mig både förbryllad och frustrerad, ja smått irriterad. Och då brukar jag inte vara särskilt känslig för alternativa filmgrepp.







#1 - - Robotzkji:

Om du gillar Fairuza Balk kan jag tipsa om independentrullen "humboldt county". Handlar om en bortkommen övre-medelklass-läkare som krockar med några sköna majjaodlare i californien. Brad Douriff medverkar också.

#2 - - S:





Jag tackar och bockar för tipset, mr robotzkji.

Till top