190310

Allmänt / Permalink / 3

 

 

 

 

Babel igår var Fredrik Lindström med, och var dryg och trist. Jag som gillade hans språkprogram så, nu börjar han gå mig på nerverna. Däremot fick man en intressant inblick i adolf hitlers bokhylla och diskussion uppstod om man blir en bättre människa av att läsa böcker. Hitler är ett utmärkt exempel på att man kan läsa en hel del och ändå sakna såväl empati som rättspatos, men vi kan ju också ta andra exempel på välutbildade statsmän tillika krigsherrar från valfri tid och samhälle.
Jag ogillar själv folk som ska konstatera världen utifrån sig själv och sin bekantskapskrets, men samtidigt är det svårt att inte dra paralleller till folk man mött eller folk man känner. Några bland de mest kvicktänkta, humoristiska och empatiska människor jag mött, har sällan eller aldrig läst en bok. De är insatta, de är genomtänkta, de är analyserande, ofta mer än de som anser sig själva vara Intellektuella men som egentligen bara rapar upp sånt de läst sig till, utan egen reflektion eller eftertanke.
Jag tycker det är extra roligt att träffa människor som läser, för det kan det bli spännande samtal runt litteratur. Men samtidigt tycker jag inte att alla folk som läser mycket är särskilt smarta. Ibland är de så fantasilösa och så uppfyllda av att äga förmågan att ta del av ledarsidornas krumbukter att de rentav framstår som sanslöst korkade. En av mina korkfavoriter Jan Guillou sade en gång; "Romanen är ett utmärkt instrument när man bara kan gissa sig till hur något låg till. När fakta finns har fiktionen ingen funktion." Förvirrande, då hans fakta oftast är rena fiktionen.
Och när det gäller Hitler såväl som rasismen (som alltid klarat sig utmärkt utan hitler) har vårt samhälle länge haft det där som utgångspunkt; en rasist är obildad ung man från arbetslöshetsklassen - låt Göran Persson trycka en bok och låt gossarna ta en resa till Auschwitz så försvinner problemet. Längre utbildningar, mer fokus på nutidshistoria, det behövs nån som lär dom, som gör dom till demokratiska medborgare som ifrågasätter och tror på yttrandefrihet. Åtminstone så länge de inte ifrågasätter fel saker eller använder yttrandefriheten på fel sätt.
En viss procent varje generation rasister, religionsfanatiker eller kommunister - trots att man tycker att de borde genomskåda propagandan. Slutsatsen nästan alltid densamma; de är okunniga. Men är det så? Förändras man till det bättre av att läsa? Är folk som läser mer demokratiskt sinnade och intelligentare än andra?





#1 - - Pål:

Jag tror att man kan bli bättre på vissa saker genom läsning, men det finns ingen quick fix till något. En intressant artikel tar upp det här:

http://www.expressen.se/halsa/1.1902192/las-mer-bocker-och-lev-langre

Visserligen är det expressen men ibland så skriver de ju av vettiga saker ;). Vad gäller intellektuella så har väl Chomsky ganska bra svar på det där. Slussas man in i vissa tankestrukturer på universitet och i vissa yrkesskikt. Ja. Är det dåligt att gå på universitet? Nej.

Jag läste en gång om något som en författare kallade intelligensfel. Det innebar att intelligenta personer inte bara kommer fram till kloka saker, de finner också på bättre argument för sina dårskaper.

#2 - - s:





Pål;

fan, nu förstörde du mitt egentliga syfte med inlägget; Höra förnedrande anekdoter om folk med högre utbildning än jag själv.

#3 - - Pål:

Ha ha! Om någon har sådana anekdoter så tycker jag att man kan slänga in dem ändå ;)

Till top