Dagen till ära...

Böcker / Permalink / 0

 

 

 

 

 

Selma var första kvinnan i Svenska Akademin. Hon fick nobelpriset i litteratur. Samtidigt var hon värsta flatan och det var inte helt acceptabelt på den tiden, men ingen vågade väl riktigt ge sig på att kasta Selma i tukthuset. Det säger en hel del om hennes inflytande.

Hon blev en ikon genom att skriva böcker som Gösta Berglings Saga och Kejsaren av Portugallien, liksom undertecknads favorit; novellsamlingen Troll och Människor som bland annat innehåller den välkända berättelsen Bortbytingen.

 

 

Selma Lagerlöf


Jag läste Linderborg första gången som en välformulerad och orädd debattör När sen en bekant tipsade om Mig Äger Ingen, tänkte jag att det där är en sån dunder titel på en bok att man bara måste läsa den. Och gjorde så.

Bara en bok bagaget kan kännas futtigt i sammanhanget JcO och Selma, men Mig Äger Ingen är så bra att det inte spelar någon roll liksom. Åsa berättar om uppväxten med en ensamstående pappa på ett sätt som knallar rätt in i hjärtgropen. Det handlar om klasstillhörighet, manlighet och alkoholism, fast ur en dotters perspektiv. Humor blandas med vanmakt, kärlek med uppgivenhet och sorg. Läs den.

 

 

åsa linderborg

 

Pålitlige tipsaren CJ skrev så fint om Tag Mig, Tag mig med Dig (under pseudonymen Lauren Kelly) att jag omdelebums snokade upp ett ex, sträckläste och var frälst. Kort därefter läste jag Det stulna hjärtat, Jag ska skydda dig från allt, Djur, Våld samt novellsamlingen Vredens Änglar. Personerna i ovan nämnda böcker och noveller är marginaliserade på ena eller andra sättet. De är svaga, ibland slagna till marken av apati eller förtryck. De är trasiga, kärlekstörstande och utanför. Ofta fast i ett sammanhang eller en livssituation de inte själva valt, som de inte kan frigöra sig ifrån. Texten är enkel men samtidigt tät klaustrofobiskt. En mästarinna.

 

 

 

joyce carol oates

 

 

 

 

 

Till top