Solomon Kane

Film / Permalink / 3









Filmen tar sin början runt år 1600 utanför Nordafrikas kust när Solomon Kane är soldat i kriget mot spanien. Jakten efter en omtalad skattkammarer leder honom i en fälla där djävulens lieman själv gör anspråk på Solomon Kanes själ. Solomon flyr och söker skydd i ett munkkloster. Inom kort är han dock tvingad att lämna klostret, men då bestämd att aldrig mer göra någon annan människa illa eller använda våld, då det är det enda sättet för honom att vinna tillbaka sin själ från djävulen. Man kan väl säga att det inte går riktigt som han har tänkt sig.
Solomon Kane - en karaktär skapad av den genialiske Robert E Howard - är en bra äventyrsfilm. Långt ifrån mästerlig men mycket underhållande. Bra huvudrollsinnehavare (James Purefoy från Rome) och såklart Max von Sydow som Solomons farsgubbe, lyfter filmen långt högre än de låga förväntingar jag hade inför den.
Det är mörkt och dystert filmat, (tankarna går faktiskt emellanåt till filmatiseringen av The Road), och ganska hårdkokt och blodigt. Trots en budget som inte ens bekostat en halv avatarsvans skapas en bra stämning, och effekterna är klart godkända. Sedan var det skönt att se en film som klockade in på 1.30, utan onödiga transportsträckor.
Rekommenderas.






#1 - - pål:

Har den redan kommit? Måste se. Verkar inte som att man behöver bli sådär löjligt besviken i alla fall. Bara det är en någorlunda tolkning av ursprungsfiguren så är jag nöjd.

#2 - - CJ:

Den här är jag rätt nyfiken på. Kane är nog den av Howards karaktärer jag tycker bäst om.

#3 - - S:



Pål/CJ;

Se den för tusan, jag är nyfiken på att höra vad ni tycker.

Till top