Gränsöverksridande frågor

Böcker / Permalink / 4

 

 


Ännu en enkät, denna gång kidnappad från bokstävlarna.

 

 

1. En bok som fick dig att bokstavligt talat missa bussen/bränna vid middagen/låta badvattnet rinna över/glömma att gratta din älskling på födelsedagen/motsvarande:

Det har varit några stycken såna. Senast var det Flickan som Älskade Tom Gordon av Stephen King som jag läste på väg ned i källaren, vilket gjorde att jag snubblade över dammsugaren och stod på öronen. Men det var på nedersta trappsteget som tur var.

 

2. Ett namn ur en bok (eller på en författare) som du redan har gett eller allvarligt överväger att ge ditt barn (eller häst eller hund eller marsvin eller bil):

Tja, jag har ju alltid tänkt att dottern min skulle heta Embla -ur den poetiska eddan av Snorri Sturluson- men nu blev det ju Nikita istället. Men kattan heter Findusa efter den där filuren i sagoböckerna.


3. En plats som du besökt bara för att den nämnts i en bok (eller för att en författare har bott där/gett namn till en pub där/kastat en äppelskrott där):

Äh, jag är mer intresserade av museum och pubar när jag tar mig nånstans. Men jag har varit hos CJ Håkansson i Linköping, författaren till fjärilen från tibet. Han hade en skön soffa må tilläggas.

 

4. En tavla som skulle bli en bra bok?

 

 

5. Det är mycket tjat om böcker som blir film (och dåliga filmatiseringar av bra böcker), men vilken låt skulle kunna bli en bra bok?

 

 

 

 

 

 

 

 

#1 - - pål:

Folk kommer att vallfärda till soffan som CJ ägt och där Stewe en gång vilade i fyllan.

#2 - - pål:

Jag började läsa Darling River (kommenterar här istället för i inlägget nedan eftersom kommentarsfunktionen är utslagen där) i somras men, kom väl ungefär 90 sidor, men hade lånat den på sjudagarslån och blev av någon anledning stressad av att inte kunna ha den i flera veckor så jag lade ner den. Jag ska emellertid ta upp den igen någon gång. Jag gillade scenerna med tjejen som åkte omkring med sin pappa och särskilt några stycken där författaren närmast resonerar kring barnafödande, rena poesin. Den där läkaren med apan eller vad det var, var inte lika bra däremot.

#3 - - Sundin:



Pål; yeah right vallfärda, haha.

Ja just scenerna är vad som gör DL så bra, det finns ju inte direkt en berättelse i traditionell mening.

och den där storyn med apan blir faktiskt bättre ju mer man läser. Obehaglig och sorglig på samma gång.

#4 - - Ing0:

ohh den soffan har jag sovit bakom. Arrgh :D

Till top