Svarta Döden

Film / Permalink / 4


 

"Det medeltida England är svårt härjat av Digerdöden. Mitt i denna apokalyptiska värld full av skräck och vidskepelse får den unge munken Osmund i uppdrag att leda den skräckinjagande riddaren Ulric och hans mannar till en fjärran by. Deras uppdrag är att infånga en nekromant - en andebesvärjare som kan väcka de döda till liv igen. Osmund, som slits mellan sin kärlek till Gud och kärleken till en ung kvinna, hittar nekromanten som visar sig vara en mystisk skönhet vid namn Langiva. När Langiva avslöjar sin djävulska identitet och erbjuder Osmund hans innersta längtan, slår hans verkliga resa in på en skrämmande väg..."

 

På omslaget poserar Sean Bean med svärd och för givetvis direkt tankarna till Sagan Om Ringen... Men låt sig inte luras; istället för episk storslagenhet är Black Death klibbig hjärnsubstans och smutsighet.

Istället för barnängendoftande alver med spetsöron består Black Death fula gubbar med krappiga tänder.

Jag är helfrälst. Regissören Smith har tidigare gjort bra ifrån sig med Creep och Severance men imponerar med Black Death stort. Filmen är inte bara en viktig påminnelse om det religiösa vansinnets mörka historia, utan kan också tolkas som samtida kritik av västvärldens sätt att sprida demokrati till mellanöstern.

 

 

 

#1 - - Alice M:

So you liked it? Jag tyckte storyn var väldigt förutsägbar. Och Sean Bean är inte snygg så där. Han ska vara välfriserad, som i bond-filmen han var med i. Då, grrr. ;P

#2 - - s:



Alice Mae;

Ja, är man någorlunda bevandrad i liknande berättelser är det självklart inget originellt med storyn. Jag nöjer mig med en väl berättad film där man fastnar för karaktärerna.

Lite som med Bad Lieutenant 2 som jag såg häromåret-trots alla trötta snutklichéer man genomlidit så var den ändå grymt bra.

#3 - - CJ:

Det här låter rätt spännande. Jag gillar Sean Bean.

#4 - - ss:





CJ; kul att höra av dig.



Till top