Blodörn

Böcker / Permalink / 7







Gest hämtade två nya pålar, slog ned dem i marken framför fången och band hans fötter så att han blev sittande bredbent, fastlåst. Sedan sa han att de skulle tända en eld mellan låren på honom. Trond uppfattade vad som blev sagt och gjorde ett kast med kroppen, skrek att de skulle dräpa honom med en gång, det var en skam att pina honom.
Are kom med näver och Gest klöv lite späntved. Steinunn hämtade eld i huset och tände på nävern. Trond försökte undkomma lågorna, den ljusa natten rämnade av hans skrik, det var ett skrik ur en annan värld, måssvärmen teg över kadavren, en kylig vind kom ned från fjällen, medan örnarna som alltid svävade över gården spanade ut mot horisonten.
-Jag kunde ha ristat blodörn på dig, mumlade Gest mellan de vanvettiga vrålen.
Lågorna hade antänt skägg och hår, den brinnande kroppen stod i en stel förvriden båge, och ett lågt rossel steg nu upp genom hans luftstrupe, det såg ut som om han skulle brytas itu.
Plötsligt slet Steinunn sig lös, grep en käpp och körde in den i hans vänstra öga, han kastade huvudet vilt åt sidan så att käppen bröts, men ett stycke av den satt kvar. Are grep vedyxan som låg i gräset och satte den i hans ansikte. De hörde hur det krasade av tänderna. Han slog på nytt, släppte vapnet och rusade skräckslagen undan. Då hade kläderna och halva buken på Trond brunnit. Men han levde fortfarande.
Gest sa att de skulle hämta vatten och släcka elden, och tända på senare igen.
Men barnen hade satt sig på trappstenen, stela och avlägsna i blicken, som när han hittade dem, han hämtade vatten själv, sparkade undan den osande veden och föll på knä framför den livlösa gestalten.
-Kan Trond baula höra mig? ropade han.
Trond släppte ifrån sig ett otydbart stön. Gest sa vad han hette och varifrån han kom, det var Tronds rätt att veta vem han var, sa han, och att han skulle dö först i morgon, eller dagen därpå, så han fick tänka igenom vad slags ogärningar han hade uträttat här på Havglam.









#1 - - Pål Eggert:

Va fan är det här för bok? Har inte hört talas om den överhuvudtaget. Är resten på samma nivå?

#2 - - s:





Jacobsen är en av grannlandets största författare, men så länge man inte skriver deckare eller navelskådande kanske det inte slår igenom. Boken handlar om Gest från Island, född med märkliga förmågor.

Jag har bara kommit en fjärdedel in, men visst är den skriven i samma anda. Påminner om när jag tvingade mig igenom Njals saga, fast på ett bra sätt. Den är inte såhär våldsam hela tiden, men däremot är Gests mardrömmar skönt kusliga och sättet att väva in såväl kristen som hednisk mytologi i berättelsen är suveränt.



#3 - - Pål Eggert:

På den tiden som jag recenserade för Bibliotekstjänst hade jag järnkoll på allt som kom ut eftersom jag lusläste BTJ-journalen som kom ut med lektörsanmälningar av alla böcker som publicerades. Måste avsätta lite tid till att kolla den på biblioteket eller något.

Härligt att det skrivs vikingaberättelser någonstans. Just nu ligger läsandet nästan helt nere men när jag börja igen så...

#4 - - sandra:

Jag uppskattar skönlitterär tortyr, ju värre desto bättre.

#5 - - S:





Pål;

hmm, är det författarkursen eller skrivande som tar din tid? Själv gillar jag att läsa typ faktalitteratur när jag är i de värsta skrivflödena.



Sandra;

Har du testat millenniumtrilogin?

Skämt åsido, jag håller med. Jag älskar litterärt och filmiskt våld, men kommer typ "djursjukhuset", operationsscener eller "barn med cancer" på teven slår jag över direkt, det blir för jävla svårt.



#6 - - Pål Eggert:

Det är författarkursen OCH skrivande som tar min tid.

#7 - - sandra:

Filmiskt våld har jag lite svårt för, beroende på vad det handlar om. Våld a la saw äcklar mig bara. Men litterärt våld. Det är bra. Mycket bra.

Till top