Night Of The Living Dead

Film / Permalink / 2



En omedelbar favoritscen...



Äntligen, i svts sommarskräck - en härlig film jag faktiskt inte sett tidigare. En ny version av Romeros svartvita Night of The Living Dead, som förutom att vara stilbildande för hela zombiegenren också kunde stoltsera med filmhistoriens första färgade hjälte. I den här nyinspelningen görs samma roll av Tony Todd - mest känd som Candyman i filmen med samma namn.
Nu var det såpass länge sen jag såg originalet att jag har svårt att jämföra de bägge, men ska jag ändå sätta viss tillit åt mitt maskätna minne följer inte den här nyinspelningen originalet slaviskt, samtidigt som den behåller känslan av en ovanligt lyckad film trots låg budget och bitvis tveksamma skådespelarprestationer.
Som ett barn av den äldre skolan tycker jag också de gammeldags sega, stapplande zombierna i den här filmen är både obehagligare och trovärdigare än senaste årens snabbspringande vrålzombies.







#1 - - CJ Håkansson:

Jag har faktiskt inte sett den här versionen sedan den kom. Då på en klippkopia. Har för mig att den var helt okej. Inte lika tung som orginalet, men ljusår bättre än Romeros egen Day of the Dead. Roligt att SVT numera visar filmer som en gång totalförbjöds och var olagliga att hyra ut eller sälja.



Vad jag älskade med Night från 68 och likaså med Texas Chainsaw Massacre och andra filmer från den tiden var att symboliken inte var uttalad. Ingen sa, "de är vi" eller "OMG! They killed him because he was black! This is like Vietnam!" Det var bara starka bilder och händelser, staplade på varandra. En bearbetning av samtiden.

#2 - - S:





Nej, det instämmer jag i. Ibland får jag för mig att det är framväxten av datorer som gjort allting så användarvänligt, fan man får ju nästan aldrig använda hjärnan för att förstå underliggande budskap längre!

Till top