Svultna Draken

Dikt och Rim / Permalink / 1

 

 

 

 

Så hamrar släggor hårt

Så biter korp i jordartär

Bara ge mig skoveln full

Av ädla stenar och av guld

 

Bakom höga stängslen

med reglad port och larm

Där vaktar jag på skatten

och ropar efter mer

 

Jag är den svultna draken

Aldrig äter jag mig mätt

I mitt näste är jag ensam

och ingen annan är med mig

 

Kapar du mitt huvud

Växer tvenne nya fram

Jag talar tusen tungor

Mot min eld finns inget värn

 

Det är så svårt att sova

när rädslan växer stor

Jag kan höra alla röster

som vill ta min rikedom

 

Jag är den svultna draken

Aldrig stillas hungern min

Ju mera som jag äter

Desto tommare min buk

 

Mitt hjärta bär jag med mig

I ett kassaskrin av järn

Där är svetsfog, kedjor, bultar

och ingen når dit in

 

Jag är den svultna draken

Aldrig äter jag mig mätt

Jag talar tusen tungor

Mot min eld finns inget värn

 

 

 

 

 

#1 - - Pål Eggert:

Bra illustration...

Till top