Stolt

Dikt och Rim / Permalink / 2

 

 

 

 

De säger att det inte längre

Existerar någon arbetarklass

Men om vi inte finns

Varför drar vi då deras tyngsta lass

Född i det nedersta av de socioekonomiska kasten

Varje andetag blir till imma bakom plasten

 

 

Inifrån ett ruttet kadaver

Ropar de efter mera kött på benen

Medan vi som är utan skuld

Skjuts när vi kastar den första stenen

Våra gyllne drömmar sålda för glaspärlor och billigt krafs

Var finns vår rätt att vara stolt arbetarklass

 

 

Revolten blev kapad

Snärjd i medelklassens garn

Groddätare i dyrköpta paltor

Virkar vantar för Argentinas barn

Att inför byråkrater spela död och räcka vacker tass

Var finns vår rätt att vara stolt arbetarklass

 

 

Där knutna nävar så länge skavt

Är alla våra fickor fulla av hål

Enögd vy i dunkel brunn

Snart bränns åter skrifterna på bål

Där maktens vaktposter aldrig viker från sitt pass

Var finns vår rätt att vara stolt arbetarklass

 

 

 

 

 

 

 

#1 - - Cadial:

"Groddätare i dyrköpta paltor



Virkar vantar för Argentinas barn".



Vackert (aven om jag kanske inte fattar just det dar med Argentinas barn..?).

#2 - - S:





C; haha, jag brukar ju inte svara - bättre man får tolka själv... men jag gör ett undantag. Det är alltså ett gammalt citat rakt av från en polare, när jag frågade honom varför han övergett sina polare i ungvänster;

"Jag ville ju ut och protestera och ställa till jävelskap, dom ville bara sitta och virka vantar för Argentinas barn. Då kan de väl för fan jobba för röda korset istället för att snacka om revolution!"



Till top