Martyrs

Film / Permalink / 3





Våldsamt och vackert. Välskriven och välspelad. En film som innehåller många element man som van tittare känner igen, samtidigt som där faktiskt finns ett element av oförutsägbarhet. Inte många filmer kan skryta med det.
Morjana Alaoui och Myléne Jampanoì som huvudrollsinnehavarna heter är grymt bra, och speciellt Jampanoì har en utstrålning som få andra. Jag blir genast taggad att se mer ny skräck, eller åtminstone se om Ils och Haute Tension som jag minns som gedigna rullar.






Till och med extramaterialet var ovanligt kul, istället för "vi har gått in för att göra en rysare som får dig att hoppa till i biofåtöljen i sommar höhö" är regissören Pascal Laugier en driven och seriös fan, angelägen att göra Martyrs enligt sin vision, trots bristande erfarenhet och budget. Det är roligt att se hur han förbannad på filmbolaget jämför första utkastet till bioaffisch med en Dieselreklam, eller när Jampanoì berättar att hon inte direkt trivs med honom som regissör.










#1 - - Pål Eggert:

Den här måste jag se!

#2 - - S:



Pål;

Ja för fan!

#3 - - Anonym:





...tyvärr missade jag att min version är den censurerade, dvs saknas det 2 minuter film. Å andra sidan kostade den typ femti spänn (ginza) och ser läcker ut i dvdhyllan.

Till top