Använd Din Illusion

Böcker / Permalink / 0



Jag hade ingen telefon, ingen radio eller TV, inget socialt liv av något slag. En gång i april och ytterligare en gång i augusti tog jag tunnelbanan in till Manhattan för att konsultera några böcker på biblioteket, men annars höll jag mig kvar i Brooklyn.
Fast egentligen fanns jag inte i Brooklyn heller. Jag fanns i boken, och boken fanns i mitt huvud, och så länge jag själv fanns kvar i mitt huvud orkade jag fortsätta skriva. Det var som att leva i en madrasserad cell, men av alla de liv jag hade kunnat leva just då var detta det enda som kändes rimligt för mig. Jag var inte i stånd att vistas ute i världen och jag visste att om jag försökte återvända till den innan jag var redo för det skulle jag gå under.


-Tack till Anna för tipset av Austers Illusionernas Bok, helt underbarrrt.



Till top