"They kinda shot it quick and dirty"

Film / Permalink / 0



Den gamla goda tiden eh?


Helst hade jag velat förneka Indiana Jones 4 och det gör jag också till viss del, även om jag faktiskt sett den. Ändå dök den upp i tankarna när jag häromsistens såg om ursprungstrilogin. En av flera orsaker till att filmen blev såpass värdelös tror jag är att det används modern filmteknik, Indiana ska ju ändå vara en orgie i plastskelett och rullande jättestenar i wellpapp- det hör liksom till. Inte glassiga specialeffekter från tvåtusentalet.
Nu hade ju inte IJ4 blivit bra än om Mola Ram stigit åter från de döda eller gjorts oldschool rakt igenom.
Kanske är det en generationsfråga, eller en bakåtsträvarfråga, men jag saknar faktiskt gamla tiders specialeffekter ibland. De animerade varanerna, kackerlackorna, köttätande utomjordingar, jättekrokodiler,  i senaste årens b-skräckisar har inte varit hälften så obehagliga som gamla plasthajen i Jaws eller ridley´s Alien. Överhuvudtaget känns skräckgenren sämre med tilltron för den moderna tekniken och vad den kan åstadkomma. Tänk Exorcisten med dagens teknik, eller The Shining, något påtagligt skrämmande hade garanterat gått förlorat. Eller ta skickligt gjorda Gollum i LOTR, som ändå har svårt att mäta sig i personlighet mot Hensonfabrikens mest illvilliga dockor i gamla Gremlins.
Samtidigt är den moderna tekniken fantastisk när den används på rätt sätt, som i Pans Labyrint eller Hellboy 2. Även Avatar var en visuellt slående uppvisning trots att jag inte var begeistrad i berättelsen.
Förutom de asiatiska mardrömsvisionerna är amerikanska The Mist en av de få nya skräckfilmer som jag återkommit till de senaste åren, och i en intervju med Kingen gjord av Lilja, hittar jag något som kan vara förklaringen;
"And originally it looked like it was going to be a Paramount movie and that they were gonna make it for a big budget, you know like I am Legend money, like 80 million, 90 million dollars but they wanted Frank to change the ending before they would do that.
And Frank tried a number of different things, God bless him…I mean there is nothing wrong with that guy’s heart or his willingness to work with other people, and none of it really rang true, nothing really worked so eventually he did the deal with The Weinstein’s for Dimension Films. And they said “yes we’ll go ahead and do it your way but we’ll only go in for like 17 million dollars”.
So they kinda shot it quick and dirty."


En scen ur den svartvita versionen av The Mist får sätta punkt för svamlet.

 

 

 

 

 

Till top