Bringing Out The Dead

Film / Permalink / 4




Jag förutsätter att titeln syftar på gamla pestropet "Bring out your dead", som de som drog likkärrorna genom byarna tjoade. Man kan tolka det som att Scorseses version av New York är en sjukdomshärd, inte olik forna farsotshärjade städer. Eller man kan se det som att ambulansförarna i filmen, sönderstressade, underbetalda och resurssvaga, degraderats från livsräddare till de som hämtar upp de döda.
Eller nåt ännu fyndigare.

New York har skildrats på så många sätt genom filmlinsen, från snutseriernas dussin med skakig kamera där rättrådiga lagmän jagar fattiglappar över soptunnor i gränder, till Sex and The City där monsterstaden reducerats till en glassig chimär där Carrie brottas med veckans problem; ska jag låta en förmögen man i min farfars ålder urinera över mig eller inte?
Bringing out the Dead är annorlunda. Där återkommer manusförfattaren Paul Schrader och regissören Scorsese till det New York de skapade i Taxi Driver. En kall, smutsig plats, där vansinnet hela tiden ligger på lur och sirener ständigt bryter trafiksurret. Liksom Travis Bickle stryker ambulansföraren Frank Pierce plågad längs med gatorna, ser smuts och utsatthet välla fram likt ur en sprucken varböld. Trots att han aldrig åker ensam mellan utryckningarna, har han ingen att samtala med. Mitt i den ständiga floden av människor och sjukhuspersonal är han ensam med sin sömnlöshet, sitt supande och bilderna av de som dött inför honom tatuerade på näthinnan.







Bringing out the Dead återknyter till Scorseses klassiska verk; den osar av katolsk skuld och drömmen om att rädda någon, att åstadkomma något bestående i ett myrstacksmyller där våld, knark och fattigdom skapar ett betongklätt helvete. Filmen är full av svart humor och scener som hänger kvar i dagar efter jag sett filmen. Nicolas Cage är väl ingen de Niro precis, men gör ändå bra ifrån sig. Det gör också Patricia Arquette, John Sizemore, Ving Rahmes och John Goodman i sina ibland sanslöst skruvade biroller.
Rekomenderas å det varmaste.









#1 - - Alice M:

Jag har för mig att jag har sett den, tung men jävligt bra, inte sant? Hoppas du har det bra!

#2 - - Sundin:





Alice;

ja precis, och jäkligt rolig.

Jag mår sisådär, men hoppas du mår suveränt!

#3 - - Alice:

Well, du vet var jag finns om du behöver lätta hjärtat. Sköt om dig!

#4 - - Sundin:





Alice;

Tack min vän.

Till top