Bottom

Film / Permalink / 2




Tidiga nittiotalet såg Ungdomssatsningar inom televisionen ut precis som nu. Några hippa och väluppfostrade killar och tjejer mellan 25-35 som med ungdomlig jargong och framtoning ska tilltala en yngre målgrupp. Därför känns det alltid som jag satt mig i en tidsmaskin när jag råkar zappa fram utbildningsradions Ramp eller liknande, förutom modeskiftningar och mångkulturellare programledare kunde det lika gärna vara femton år sedan. På min egen högstadietid hette programmet PM, och förutom att fostra framtida opersonliga tevepersonligheter som gry forsell och pernilla månsson sände dom faktiskt en uppsjö bra skit; Ren och Stimpy, Liquid Television och The Edge. Liksom Bottom, en av de allra bästa serierna ur den brittiska guldådern.


Bottom-inget för cannesfestivalen



Bottom handlar om rumskompisarna Richard Richard och Edward Hitler, (Richie och Eddie) och deras innehållslösa liv i Londons slumkvarter. Humorn är vulgär och inte minst våldsam, i de flesta avsnitten misshandlar Eddie & Richie inte bara varandra utan också folk som knackar på dörren eller gasverkets utsände. Samtidigt finns där i replikerna en finurlig tvetydighet och djupare innebörder som skiljer Bottom från humor som bara vill vara politisk inkorrekt och uppkäftig för sakens skull.
Adrian Edmonson och Rik Mayall har tidigare gjort sig kända som punkare samt anarkist i kultklassikern Hemma Värst, en serie som tillsammans med bottomserien finns samlade i en billig box. Innan Bottom gjorde radarparet också den för mig dimmiga Parlamentets svarta får. De bägge kan också återfinnas i Svarte Orm; Rik som den oförliknelige Lord Flashheart och Adrian som tysk officer.



 

 

 

#1 - - CJ Håkansson:

Mäh vafan? Vivian är ju inte punkare han är metalhead! Står ju till och med Very Metal på ryggen. :D

#2 - - S:





Ooops! Får skylla minnesbilden på att det var evigheter sen jag såg Hemma Värst... Nu när jag bara har några bottomavsnitt kvar ska jag genast sätta gaddarna i vivian och de andra.

Till top