SH3

Serier / Permalink / 2





 


Den ena värdelösa serien efter den andre har avlöst varandra i Close-up, tanken verkar vara att eftersom man är en tidning så ska man ha med en serie knutet till metalkonceptet. Men det där ändrade sig som väl var för en tid sedan då Ove - den 34årige hårdrocken av Daniel Ahlgren hade premiär. En verkligt dunderserie som får bre ut sig på en helsida åt gången framför putslutsiga små strippar.
Därför var det givet val att roffa åt sig SH3 volym 2 -Jag gråter bara i andra dimensioner när jag kollat i den litegrann. Och jag blev inte besviken. Ett album bestående av kortare serienoveller kring eleverna på samma gymnasium; med den lite speciella grejen att de alla har superkrafter av olika slag. Serierna har en realistisk touch och handlar nästan uteslutande om ensamhet kärlekstrubbel och att känna sig utanför.






Lite som i watchmen tecknar Ahlgren sina superpersoner vardagligt, med fetma, finnar och skeva tänder. Många syftningar åt DC och Marvel ges, bland annat kör ett band en låt som heter Holiday in Latveria och en iron man liknande snubbe som heter Torgny Stahl blir hela tiden för fet för sin rustning då han tröstäter.
Den röda tråden i den här samlingen är att en stor del av gymnasiets tjejer börjar bli gravida - trots att de använt skydd eller till och med är oskulder. Jag kommer omedelbart att skaffa första volymen, det här rekommenderas skarpt.

 

 

 

 

 

 

 

#1 - - Pål Eggert:

Verkar kul. Jag har läst en del av Ahlgrens tidigare grejer. Det har mest handlat om tristess, ibland på ett sätt som gett mig själv några slängar av tristess under läsningen ... Men han har blivit bättre och bättre faktiskt. Kanske riktigt bra i och med det här.

#2 - - S:





Jag har säkert stött på hans grejer innan, men inte fastnat förrän Ove-serien.



Till top