Frågor som rör det allmänna

Musik / Permalink / 0







Dom läser dina sms, dom buggar av din lya
Idéerna är gamla här men medlen dom är nya
Dom kollar av din epost, dom avlyssnar din telefon
Du har deras ögon på dig vart du än må gå

FRA - snart polisstat
Usama sieg heil jihad kamrat
Min mamma är totalitär - En preventiv spionaffär


Ditt DNA finns kartlagt, dom äger ditt fingeravtryck
Vi har Orwell's '84 efter oss i 90 knyck
Storebror har koll på dig han vet var du är
Storasyster kollar att du ej är till besvär

FRA - anti islam
Bomb muslim nazist granat
Min mamma är totalitär - Kontrollbehov är vad hon när


Dina kroppsvätskor står samlade i provrör i ett labb
Din näthinna är baxad och din andedräkt är fadd
Dom bygger en Guantanamo-bas i vår arkipelag
Polisstat, propagandalögn, FRA

FRA - vår domedag
Al Quida Hitler kapa plan
Min mamma är totalitär - Krossa henne medan tid är

 


Med känsla för taggiga melodier, hårda refränger och texter som säger något om Sverige 2010 har årets vinnare gjort ett album som i framtiden kommer att nämnas i samma andetag som Ebba Gröns ”We’re only in it for the drugs”. Årets vinnare i kategorin punk/hardcore är: Antipati med albumet 'Frågor som rör det allmänna'"

Ja, så lät motiveringen när Antipati tidigare i år kammade hem högvinsten. Och det är inte mycket att än att instämma efter att ha lyssnat flitigt på skivan senaste året. Det är arbetarklassliv, fattigdom och raserad välfärd samt en och annan tupplur i en busskur. Skitigt elakt och alldeles underbart.



Incestlocken i nacken och skitsnack utan slut
Men nu har domen fallit och nationen andats ut
Er väntar ingen sympati, er väntar ingen nåd - er väntar bara verkligheten, kall och rå och hård

Ni gråter ut i pressen men tillbaka får ni hat
Tjuta kan du bättre när vi gjort dig till kastrat

Nu kan ni aldrig vara trygga
Nu kan ni aldrig slappna av
Ingen kommer gråta när ni misshandlas till döds
För grabbarna har grävt sin egen grav


Gubbväldets lakejer hävdar offrets egen skuld
"En flicka ska ju inte vara ute själv och full"
Men när ni kommer ut en dag vi väntar där på er
Fyra år av terror men ni förtjänar fler

Ni har haft silversked i truten sedan era första år
Fyra år av kuk i halsen är vad som återstår

Grevar och baroner i galej på Stureplan
Våldtäktsmän och äckel - nu ska ni få se på fan
Man få skörda som man sår
så i sinom tid
Ska det blåa blodet flöda när vi kräva kvinnofrid

Utan någon ånger och utan nån pardon
Ska vi se er dingla från er fallos-champinjon




Manglande men melodiöst, fotbollsrefränger och stilrent aggressiv växelsång till trots; det som verkligen sätter rakkniven i mellangärdet är de kompromisslösa och befriande hatfyllda texterna mot allt från fifflande politiker till våldtäktsmän. Jag avslutar den här lilla lovsången med en av mina absoluta favoritspår, en saxofonsprudlande trudelutt som sammanfattar det där man känt när hollywoodfruar, trendkukar och klämkäcka tyckare öppnat käften.






Jag dansar inte nykter så jag dansar inte alls
Jag dömer dig på förhand
Jag ger dig ingen chans
Du tycker jag är stel som inte släpper loss
vi gillar inte er och ni gillar inte oss

För jag är så jävla svensk
du kanske tycker jag är hemsk
Men jag är så jävla svensk och så jävla bra det känns

Du tycker lagom är ett skällsord
Och att Jante han är dum
Jag tycker att du är en hora som tar dom orden i din mun
För du ska inte tro att du är nåt
Och tro inte att du kan
Du är precis som alla andra: en simpel jävla fjant


Och nån har tagit manligheten
Ur alla svenska män
Du pratar hellre engelska med amerikansk accent
Jag är väl ingen Herr Von Holstein
Och ingen mediemogul
Men du tycker du är snygg och jag tycker du är ful









Till top